به‌طورکلی، صندوق‌ها براساس اهداف سرمایه‌گذاری، در ۵ نوع زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • صندوق‌هایی با رویکرد رشد بالا (aggressive growth)، یعنی سهامی می‌خرید که احتمال رشد چشمگیری دارد و ممکن است ارزش آن به‌سرعت بالا برود. این نوع سرمایه‌گذاری، ریسک زیادی دارد، زیرا معمولا سهامی که پتانسیل افزایش قیمت چشمگیری دارد، در زمان رکودهای اقتصادی، به‌سرعت ارزش خود را از دست می‌دهد. استفاده از این صندوق‌ها، گزینه‌ای عالی برای سرمایه‌گذارانی است که تا ۵ سال آینده به پول خود نیازی ندارند و چشم‌انداز درازمدت‌تری دارند. اگر به‌دنبال حفظ سرمایه‌ی خود هستید، این گزینه را انتخاب نکنید؛ تنها زمانی از این صندوق‌ها استفاده کنید که تواناییِ رویارویی با ازدست‌رفتن ارزش سرمایه‌ی خود را دارید.
  • همانند صندوق‌های با رویکرد رشد بالا، صندوق‌های با رویکرد رشد (growth funds) نیز به‌دنبال دستیابی به بازدهیِ بالا هستند. تفاوت در اینجاست که در این صندوق‌ها پورتفولیو از ترکیب سهام شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک تشکیل شده است. در پورتفولیوی این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های باثبات، جاافتاده و دارای سهام مرغوب، در کنار سرمایه‌گذاریِ محدود در کسب‌و‌کارهای کوچک و جدید به‌طور هم‌زمان در دستور کار قرار می‌گیرد. مدیر صندوق، سهام روبه‌رشدی را انتخاب می‌کند که در آن به‌جای پرداخت سود سهام، از رشد سودها استفاده می‌شود. در اینجا صحبت از تعهدی میان‌مدت تا بلندمدت است، ولی با بررسی ارقام گذشته می‌توان دریافت که استفاده از صندوق‌هایی با رویکرد رشد در بلندمدت، تقریبا همیشه به سود شما خواهد بود. این صندوق‌ها در طول سال‌ها تقریبا بی‌ثبات‌اند، بنابراین باید ریسک‌پذیر و صبور باشید.
  • ترکیبی از صندوق‌های با رویکرد رشد و صندوق‌های درآمد که به آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متوازن (balanced funds) نیز گفته می‌شود، صندوق‌هایی هستند که در پی رسیدن به ترکیبی از اهداف هستند. این صندوق‌ها به‌دنبال ارائه‌ی درآمد جاری به سرمایه‌گذاران و درعین‌حال، ایجاد پتانسیل لازم برای رشد اصل سرمایه‌گذاری هستند. بعضی صندوق‌ها سهام و اوراق قرضه می‌خرند تا از پورتفولیو درآمدی به دست بیاورند و درعین‌حال، از تورم عقب نمانند و با افزایش تورم، ارزش سرمایه‌ی خود را از دست ندهند. سهام، پتانسیل رشد را ایجاد می‌کند، درحالی‌که استفاده از اوراق بهادار با درآمد ثابت موجب ثبات پورتفولیو در طول زمان‌های بی‌ثباتی در بازارهای سهام می‌شود. صندوق‌های با رویکرد سود و رشد (Growth and Income funds) دارای ثباتی اندک تا متوسط هستند و پتانسیل متوسطی برای درآمد جاری و رشد دارند. شما باید تاحدی ریسک‌پذیر باشید تا بتوانید با این نوع از اهداف صندوق کنار بیایید.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *