گام اول در ارزیابی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات (IT) بررسی زیرساخت‌ها و فرآیندهای موجود در کسب‌وکار است. در این راستا سه حوزه‌ی عمده باید مورد بررسی قرار گیرد:

1) دارایی‌های

IT، (2فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات

و 3 ) عملکرد فعلی فناوری اطلاعات در کسب‌وکار.
دارایی‌های ITشامل برنامه‌های نرم‌افزاری مختلف مورد استفاده در سازمان، سخت‌افزار، پایگاه داده، شبکه و سیستم‌های الکترونیکی و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای دپارتمان IT می‌گردد. فرآیند‌های مدیریت IT از تنظیمات مسیر استراتژیک IT و اجرا و بازنگری پروژه‌های IT تشکیل شده است. عملکرد IT در کسب‌وکار شامل مشخصات هزینه و تأثیرات کسب‌وکار بر پروژه‌های فناوری اطلاعات می‌گردد.بررسی دقیق هر یک از این 3 حوزه قابلیت‌ها و توانمندی‌های زیرساخت موجود و میزان ثمردهی پروژه‌های IT را نشان خواهد داد.
گام دوم در ارزیابی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، تعیین چگونگی استفاده از فناوری و فرآیندهای کسب‌وکار فعلی به عنوان عامل توانمندساز در پردازش دانش است. به طور خاص لازم است به ابزارهای موجود برای خلق، اشتراک‌گذاری، یکپارچه‌سازی و استفاده از دانش اشاره کنیم. طیف گسترده‌ای از فناوری می‌تواند برای پردازش دانش، تولید دانش و یکپارچه‌سازی آن مورد استفاده قرار گیرد. مثال‌ها عبارتند از: نرم‌افزارهای مدیریت محتوی/ مدیریت اسناد، ابزارهای تعاملی و هوشمندی کسب‌وکار، پایگاه‌ها و مخازن داده، دایرکتوری دانش و ابزارهای طبقه‌بندی، پورتال، جستجوی خبره و داده‌کاوی .
گام سوم، بهینه‌سازی زیرساخت‌ها و فرآیندهای کسب‌وکار موجود برای پردازش دانش است. برای این منظور لازم است برنامه‌های موجود را بر روی شبکه پردازش اطلاعات تصویر کنیم. برنامه‌های کاربردی فعالیت‌هایی نظیر: ذخیره اطلاعات خلق شده توسط نویسنده، مدیریت و جستجوی اطلاعات، اشتراک‌گذاری، ایجاد و کشف اطلاعات را انجام می‌دهند. بنابراین باید به دنبال شکاف آشکار در چرخه‌ی حیات دانش بوده و آن را با شکاف دانش مشخص شده در ممیزی دانش مقایسه نماییم. چرخه حیات دانش از تولید دانش (خلق و اکتشاف) و یکپارچه‌سازی دانش (جستجو، اشتراک‌گذاری، ذخیره و مدیریت) تشکیل شده است.

کلمات کليدي : ،

نسرين رضاجو

مديرداخلي و معاون اجرايي مدرسه غيردولتي فردوسي. سابقه ٨سال فعاليت كاري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.