ترویج شامل همهی ارتباطات بازاریابی از جمله تبلیغات بالای خط و پایین خط و فعالیتهای تشویقی برای افزایش است. فعالیتهای ترویجی وابستگی زیادی به محصول و قیمتگذاری دارند. بودجهی تبلیغات و بازاریابی و موقعیت محصول در چرخهی عمرش از نکاتی است که باید در نظر گرفته شود. اگر محصول در بازار کاملا جدید باشد نیاز به ایجاد آگاهی دربارهی برند یا محصول است، در حالی که اگر محصول نو نباشد باید روی فعالیتهای تبلیغی یادآوری برند تمرکز کنید.
فعالیتهای ترویجی بر بخشبندی، تعیین بازار هدف و موقعیتیابی محصول تأثیر میگذارد. ترویج درست و کارآمد هر سه متغیر دیگر یعنی محصول، قیمت و مکان را تحت تأثیر قرار میدهد. اگر فعالیتهای ترویجی کارآمد باشند، نیاز به توزیع بیشتری خواهید داشت، ممکن است به دلیل افزایش ارزش برند بتوانید قیمت را افزایش دهید و سودآوری چنان باشد امکان عرضهی محصولات جدید را پیدا کنید، اما فعالیتهای ترویجی جامع و گسترده معمولا بودجهی زیادی میطلبد. هزینههای ترویج باید در ارزیابی هزینهی نهایی تولید و عرضهی محصول لحاظ شود.
همهی متغیرهای آمیخته بازاریابی با یکدیگر در ارتباط هستند و بر هم اثر میگذارند. مثلا با افزایش قیمت محصول، ممکن است تقاضای آن کاهش بیابد و در نتیجه نقاط توزیع کمتری لازم باشد. در سوی دیگر ممکن است برنامهی فروش منحصربهفرد شما روی افزایش آگاهی از برند تمرکز کند که قیمتگذاری و ترویج و تبلیغ بهتر و کارآمدتری میطلبد. مجموعهی آمیزه بازاریابی ممکن است به خواست مشتریان برای بهبود محصول منجر شود که میتوان آن را بهعنوان محصول ارتقاء یافتهی جدید دوباره عرضه کرد.
نقش آمیخته بازاریابی
میخته بازاریابی نقش حیاتی در تعیین استراتژی کسبوکارها و سازمانها دارد. نخستین گام در تهیهی برنامهی بازاریابی یا طرح کسبوکار تصمیمگیری دربارهی آمیخته بازاریابی است، زیرا تصمیماتی که دربارهی آمیخته بازاریابی میگیرید بر بخشبندی، تعیین بازار هدف و موقعیتیابی محصول اثرگذار است. بر پایهی نوع و ویژگیهای محصول بخشبندی و تعیین بازار هدف انجام میشود، بر پایهی قیمت موقعیتیابی صورت میگیرد، و این تصمیمات بر مکان عرضه و فعالیتهای ترویجی تأثیر میگذارند؛ بنابراین آمیخته بازاریابی ارتباط تنگاتنگی با بخشبندی، تعیین بازار هدف و موقعیتیابی دارد.
برگرفته از: سایت چطور دات کام