تبلیغات چاپی در گذشته یکی از مهمترین ابزار در دستان صنعت تبلیغات بود اما امروز با وجود فناوریهای گوناگون، تبلیغات چاپی کمی عقبنشینی کرده است. تنها موضوعی که همچنان باعث اثرگذاری تبلیغات چاپی میشود، تمایز و تفاوت آن است.
اگر تبلیغات چاپی برای هر محصول به شکلی متفاوت و چشمگیر طراحی و اجرا بشوند، میتواند مخاطبی را که از هجوم و گستردگی دنیای دیجیتال دچار دلزدگی شده، تحت تأثیرات مثبت قرار دهد. تبلیغات چاپی دارای ۳ زیرمجموعه است:
تبلیغات تناوبی
وقتی تبلیغات در نشریاتی با تاریخ انتشار مشخص منتشر میشود، یعنی در قالب روزنامه، ماهنامه و… به آن تبلیغات تناوبی گفته میشود.
برای سالهای متمادی این روش، یکی از مهمترین انواع روش های تبلیغات بود و بهواسطهی آن میلیونها مخاطب تصویر تبلیغ چاپی را در پشت مجله یا در صفحات میانی آن شاهد بودند.
بروشورها، برگنامهها و تبلیغات در نقطهی فروش
این نوع از تبلیغات که در قالب برگههای تبلیغاتی، بروشورها و… منتشر میشوند، گاهی به شکل جداگانه و گاهی نیز در میان صفحات روزنامهها و مجلات توزیع میشوند. این تبلیغات میتواند در قالب بروشورهایی شکیل و با جنس مرغوب روی پیشخوان بخش ارتباط با مشتری و… نیز قرار بگیرد. در این صورت عمر طولانیتری نسبت به برگههای کاغذی که در خیابانها توزیع میشوند، خواهند داشت. نکته دیگر این است که این نوع آگهیها نسبت به تبلیغات چاپی، امکان ارائه اطلاعات بیشتری را در قالب تبلیغات فراهم میکند.
تبلیغات پستی مستقیم
هر دو روش از انواع روشهای تبلیغات که در بالا عنوان شد، می توانند در دستهی این تبلیغات پستی مستقیم قرار بگیرند. در واقع، در این روش، محتوای تبلیغاتی برای مخاطبان از طریق پست فرستاده میشود.
این روش نیز میتواند بسیار خوب و مؤثر واقع بشود، البته تا جایی که مورد سواستفادهی آژانسهای بازاریابی قرار نگیرد. اگر در این روش، از تکنیکهای خلاقانه و جذاب استفاده شود، تأثیر خوبی بر مخاطب خواهد داشت و او را بیشتر با برند و محصول و… آمیخته خواهد کرد.