در سال ۱۹۷۵ بازاریابهای شرکت پپسی حرکتی را شروع کردند که بعدها تبدیل به افسانهای در دنیای تبلیغات شد. این حرکت در واقع اولین ضربه در جنگ پپسی و کوکاکولا بود. تجربهی پپسی ساده و مؤثر بود، آنها دکههایی را در پاساژها، سوپرمارکتها، ورزشگاهها و نمایشگاهها برپا کردند که در آنها شرکت کنندگان کمی نوشابه از دو لیوان نامعلوم میخوردند و باید میگفتند که کدام نوشابه بهتر است. انتخاب همیشه واضح بود: مشتریان پپسی را بیشتر دوست داشتند. همهجا و با همهجور آدمی، پپسی برنده بود.
ولی این باعث ایجاد تناقض شد: کوکاکولا در بازار به پپسی غلبه پیدا کرده بود. حتی همین حالا، که چهل سال گذشته، کوکاکولا بزرگترین سهم در بازار نوشیدنیهای گازدار را دارد، هفده درصد. کوکاکولای رژیمی با نه درصد رتبهی دوم را دارد. و پپسی –که طعم آن را همه دوست داشتند– با هشت درصد مقام سوم را دارد.