با وجود اینکه چارچوب کلی مدل برنامهریزی ساستک پی آر اسمیت به گونهای است که آن را برای استفاده در برنامههای بازاریابی و کسبوکار ایدهآل میکند، بهطوری که در ادامه مشاهده خواهید کرد، ابزار تطبیقپذیری است و میتوان از آن برای برنامهریزی کمپین بازاریابی هم استفاده کرد.
برای کسب اطمینان از این مسئله که برنامهٔ کمپین تمامی ویژگیهای لازم را در خود داشته باشد، استفاده از مدل برنامهریزی ساستک که توسط پی آر اسمیت طراحی شده است، توصیه میشود. مدل بازاریابی ساستک برای ایجاد کسبوکار، شروع بازاریابی و طرحریزی برنامههای بازاریابی دیجیتال و تبلیغات آنلاین بسیار کارآمد و عالی است، چراکه استفاده از آن تا حدودی آسان است و به سادگی میتوان مفاهیم و قواعد مرتبط با آن را به خاطر سپرد و برای همکاران و آژانسهای دیگر توضیح داد. این مدل بازاریابی در حقیقت روند برنامهریزی استراتژیکی است که به هنگام طراحی و مدیریت برنامهها میتوان از آن کمک گرفت. هریک از حروف ساستک (SOSTAC) نماینده یک عبارت است که در ادامه به آن میپردازیم.
وضعیت (Situation)
بهطور کلی به هنگام تحلیل وضعیت سؤالی که از خود باید بپرسیم این است که در حال حاضر کجا قرار گرفتهایم؟ اما اگر پای برنامهریزی برای کمپین در میان باشد، سؤال ما یکی از موارد زیر خواهد بود:
- مشتریهای هدف ما چه کسانی هستند؟
- ویژگیهای شخصیتی معمول این افراد چیست؟
- چه کمپینهایی توسط رقبای ما مورد استفاده قرار گرفته است؟
- آنها (رقبا) چگونه نیازهای مشتریهای هدف ما را برآورده میکنند؟
- از کدام دسته از تاکتیکهای پیامرسانی و خلاقانه استفاده میکنند؟
- چگونه میتوانیم با دیگران متفاوت باشیم؟
- چه اطلاعاتی دربارهٔ رفتار مشتری و رقبا در اختیار داریم که امکان استفاده از آنها در کمپین وجود داشته باشد؟
اهداف (Objectives)
باید مشخص کنیم که به کجا میخواهیم برسیم.
- آن دسته از اهداف هوشمند کمپین که شامل تعداد مشتریهای راغب و فروش بر اساس افزایش دسترسی باشند، کداماند؟
- از بهراهاندازی کمپین قصد دستیابی به چه هدفی را داریم و اگر به آن دست پیدا کردیم، چگونه متوجه خواهیم شد؟
- تمرکزمان بر حفظ مشتریهای کنونی است، یا افزایش تعداد آنها یا معرفی بهتر و بیشتر برند؟
- چه مقیاسهای زمانیای وجود دارند؟
- به چه کسانی میخواهیم دسترسی پیدا کنیم؟ قصد تأثیرگذاری بر چه کسانی را داریم؟
- مشتریها چهجور شخصیتی دارند؟
توصیه میشود مدل پیشبینی کمپین تبدیل-محوری برای کمپین خود طراحی کنید تا از دسترسی به تعداد مخاطبان کافی اطمینان حاصل کنید و به نتایج دلخواه دست پیدا کنید (برای نمونه افزایش فروش و تعداد مشتریهای راغب).
استراتژی (Strategy)
به این معناست که چگونه به هدف خود خواهیم رسید؟ به عبارت دیگر، چگونگی دستیابی به اهداف در استراتژی خلاصه میشود. مشخص کردن استراتژی، در مقایسه با سایر مراحل کار، به زمان نسبتا کمتری نیاز دارد، اما این مسئله به هیچ عنوان از اهمیت آن کم نمیکند، بخصوص که مشخصکنندهٔ مسیر و جهت تاکتیکهای مورد استفاده نیز هست. با مشخص کردن استراتژی برای سؤالاتی جواب پیدا میکنیم که برخی از آنها را در ادامه میتوانید مشاهده کنید:
- پیامها و پیشنهادهای کمپین ما چه هستند؟
- کدام کمپین یا پیشنهاد ارائهشده دربارهٔ محصول توانایی درگیر کردن مخاطبان و تبدیل آنها در جهت اهداف از پیش تعیینشده را دارد؟
- چگونه با استفاده از بازاریابی محتوا با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکنیم و آنها را متقاعد میکنیم؟
- جایگاه شرکت، محصولات و خدمات خود را چگونه مشخص میکنیم؟