مندرجات برندبوک از صنعتی به صنعت دیگر و از شرکتی کوچک به شرکتی بزرگ متفاوت است. عناصر مهم و مشترک برند‌بوک‌ها از این قرار‌ند:

۱. معرفی برند

داستان برند شما و تاریخچه تغییرات هویت بصری آن را این بخش باز‌گو می‌کند. بدون این بخش، بدون آگاهی از سابقه و جایگاه کنونی شما، درک مقصد شما برای کارمندان جدید و حتی قدیمی دشوار خواهد بود.

۲. راهنمای لوگو

لوگو مهم‌ترین جزء از هویت بصری برند و در حکم امضای شرکت است. البته اگر راهنمای مناسبی در دسترس نباشد، لوگو‌ها را می‌توان به‌اشتباه کشیده‌تر کرد یا اندازه و رنگ‌شان را تغییر داد! اغلب شرکت‌ها چند لوگوی مختلف دارند که از هریک در جای خاصی استفاده می‌کنند: لوگو‌های رنگی یا سیاه‌وسفید، برای وب‌سایت، برای چاپ، برچسب‌ها، عمودی یا افقی. بدون برند‌بوکی که رنگ‌ها، اندازه‌ها و شکل‌های تمام لوگو‌ها را شفاف بیان کند، طراحان برای به‌یاد‌آوردن تمام جزئیات سردرگم خواهند بود!

۳. نمایه رنگ‌ها

هر برندی رنگ‌هایی دارد که با آنها به یاد آورده می‌شود؛ مثلا کوکا‌کولا با قرمز تداعی می‌شود، اسکایپ و فیسبوک با آبی، اپل با سیاه یا سفید یا خاکستری و الی آخر. برند‌بوک‌ها باید، در راستای حفظ هویت برند، رنگ‌های مورد‌استفاده را به‌شکل واضح و دقیق معرفی کنند.

۴. فونت‌ها

هر برندی، همراه لوگو، از مجموعه فونت‌های ویژه خودش (درست مانند رنگ‌های ویژه) در فضای مجازی یا نشریات استفاده می‌کند. برند‌بوک‌ها نمونه‌هایی از فونت‌های مورد‌استفاده را همراه با توضیحات دقیق درمورد زمینه استفاده از آنها در بر دارند.

۵. برچسب‌ها

برخی از شرکت‌ها لوگوی خود را با جملاتی کوتاه (برچسب) همراه می‌کنند تا هدف برند، بازار هدف و محصولات یا خدمات آن را به‌خوبی معرفی کنند. گاهی هم از برچسب‌ها تنها در پویش‌هایی خاص، در امضای ایمیل‌ها یا در تبلیغات تلویزیونی و رادیویی استفاده می‌شود. کاربرد‌های برچسب‌ها بسیار متنوع است و، به همین دلیل، برند‌بوک‌ها می‌توانند زمان، مکان و شیوه استفاده از آنها را برای کارمندان تشریح کنند.

۶. تولید محتوا

در شرکت شما احتمالا افراد مختلفی مشغول تهیه محتوای پویش‌ها هستند. صوت و تصویر و سبک تمام این محتوا‌ها باید یکپارچه باشد. برند‌بوک‌ها را در اختیار محتوا‌نویسان می‌گذارند تا سبک نوشتاری یک‌دستی ایجاد شود. به‌این‌ترتیب، تمام نویسندگان از کلمات، ساختار‌های زبانی، قواعد و نشانه‌گذاری‌های واحدی استفاده می‌کنند.

۷. تصاویر و متن‌تصویر‌ها (اینفوگرافیک‌ها)

در این قسمت از برند‌بوک تمام عکس‌های قابل‌استفاده در طراحی‌ها معرفی می‌شوند. مثلا شاید برند‌ها استفاده از عکس‌هایی با رنگ مات و تمرکز متوسط یا عکس‌هایی واضح با زمینه سفید را ترجیح دهند. شاید برخی از برند‌‌ها استفاده از عکس‌هایی خارج از منبع عکس‌های خود را برای طراحان ممنوع کنند.

۸. ساختار صفحه

شاید تصور کنید این مسئله فقط درمورد وب‌سایت موضوعیت دارد اما این‌طور نیست. بروشور تبلیغاتی بسیاری از برند‌ها سه‌لتی است یا تمام تبلیغات آنها نسبت یک‌سوم دارند: مثلا یک‌سوم متن و دو‌سوم تصویر. بنابراین، حتما اطلاعات ساختار صفحات‌تان را در برند‌بوک ذکر کنید.

۹. خط‌مشی‌های روابط عمومی (PR)

مسئولان روابط عمومی برند، نمایندگان سازمان و مسیر‌ها و ابزار‌های ارتباطی سازمان را این بخش از برند‌بوک تشریح می‌کند. مثلا خط‌مشی‌های شبکه های اجتماعی در شیوه پاسخ‌دادن به پرسش‌ها و شکایت‌ها را به کارمندان می‌آموزد و میزان فعالیت آنها در فضای مجازی را مشخص می‌کند.

۱۰. باید‌ها و نباید‌ها

این بخشِ فوق‌العاده در بسیاری از برند‌بوک‌ها وجود دارد. در این بخش می‌آموزید چه کار‌هایی را می‌توانید یا نمی‌توانید با عناصر بصری انجام دهید. مثلا برند‌بوک قدیمی اسکایپ بخش‌هایی داشت با عناوین «کلماتی که دوست داریم» و «کلماتی که دوست نداریم»، یا برند‌بوک اپل بخشی دارد که به شما توضیح می‌دهد چه کار‌هایی نمی‌توانید با لو‌گوی اپل انجام دهید.

عناصری که معرفی شدند شیوه تعامل برند با مشتریانش را توضیح می‌دهند. اگر برند شما فعال و قبراق است و جوانان را هدف گرفته است، باید مانند Vimeo حال‌و‌هوایی نشاط‌آور داشته باشید، یا اگر شرکت شما تصویری جدی‌تر دارد، حال‌و‌هوای برند‌بوک‌تان باید کمی سنتی‌تر باشد.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *