بازاریابی شفاهی و توصیه‌های زبانی دو مفهوم کاملا متفاوت و متمایز هستند. توصیه‌ی زبانی، تفکیک شده است و سازمان‌دهی خاصی ندارد. اما بازاریابی شفاهی کاملا برنامه ریزی شده است و در قالب یک کمپین، توسط افراد و سازمان‌ها اجرا می‌شود. در مدل توصیه‌ی زبانی سنتی، مشتریان یا خریداران استفاده از یک سرویس یا محصول را به دوستان، نزدیکان و اطرافیان خود توصیه می‌کنند بدون اینکه از طرف برند یا فرد خاصی برای این کار دستور گرفته باشند. وقتی صاحب یک کسب‌وکار کوچک، یک طراح گرافیک خاص را به همکار خود توصیه می‌کند، بدون اینکه آن طراح از او خواسته باشد که چنین کاری انجام بدهد، این معرفی، توصیه‌ی زبانی به شیوه‌ی سنتی است. اگر درنتیجه‌ی این توصیه، طراح گرافیک به‌کار گرفته شود، بدون اینکه هیچ هزینه و تلاشی کرده باشد، از توصیه‌ی آن فرد سود برده است.

توصیه‌ی زبانی یکی از مؤثرترین تاکتیک‌های جذب مخاطب هدف برای مشاغل مستقل و فریلنسرهاست که بودجه‌ی بسیار اندکی برای بازاریابی دارند. بازاریابی شفاهی یا بازاریابی دهان به دهان، بیشتر حالت معامله‌ای دارد و در روابط شخصی، کمتر مشاهده می‌شود. در واقع، بازاریابی شفاهی مفهومی سخت و غیر قابل درک نیست فقط نسبت به توصیه‌ی زبانی کمی پیچیده‌تر است.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *