اصطلاح «تبلیغات مقایسه ای» به هر شیوهی تبلیغاتیای مربوط میشود که در آن مالکِ علامت تجاری تلاش میکند از مقایسهی میان محصولات، خدمات یا برندش با محصولات یک رقیب، سود ببرد. در این شیوهی تبلیغاتی اطلاعات مفصلی از محصولات مختلف در اختیار مشتری قرار داده میشود. این اطلاعات باید بهگونهای فراهم شوند که مشتری تمایل پیدا کند محصول موردنظر را از میان محصولات مختلف انتخاب کند.
تبلیغات مقایسه ای چیست؟
ادعاهای مقایسهای ممکن است تفاوتهای زیادی با هم داشته باشند. ممکن است بهطور صریح نام رقیب را بیان کنند یا به شکلی غیرمستقیم به آن اشاره کنند، ممکن است بر روی شباهتها تأکید کنند یا تفاوت میان محصولات را برجسته سازند، همچنین ممکن است بیان کنند محصولی که تبلیغ میشود، از رقیب «بهتر» است یا «به خوبیِ آن است». به بیان ساده، تبلیغات مقایسه ای نوعی تبلیغات است که دو یا چند برند از یک کالا، براساس ویژگی (یا ویژگیهای) محصول با هم مقایسه میشوند. این تبلیغات برای برجسته کردن مزیتهای محصولات یا خدمات موردنظر، در مقایسه با رقبا طراحی شدهاند.تبلیغات مقایسهای در کمپینهای سیاسی نیز استفاده میشوند. این نوع تبلیغات در مقایسه با تبلیغات سیاسیِ منفی، به استدلالهای رقیب پاسخ بهتری میدهند و چندان توهینآمیز نیستند. افرادی که در معرض پیامهای سیاسی منفی قرار میگیرند، این پیامها را برای تصمیم گیری چندان مناسب نمییابند و نگرش منفیتری نسبت به کمپین تبلیغاتی پیدا میکنند، اما تبلیغات سیاسی مقایسهای، تأثیر بهتری بر روی مخاطبان میگذارند.