اکثر سرمایه‌گذاران در شروع کارشان در بازار بورس، پول‌هایشان را جای عاقلانه‌ای می‌خوابانند، اما با ورود به دوره‌ای دیگر از عمرشان، در تنظیم کردن سبد دارایی به مشکل می‌خورند. چون «نیازها و قدرت ریسک‌پذیری» افراد به مرور زمان تغییر می‌یابد و عاقلانه این است که نوع سرمایه‌گذاری‌ها هم متوازن با تغییرات سن، تطبیق یابد.

به طور کلی، افراد مسن‌ بیشتر دنبال درآمدهای ثابت و مطمئن هستند؛ در حالی که سرمایه‌گذارهای جوان – که برای زندگی کردن صرفا به درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری اکتفا نمی‌کنند – قدرت ریسک‌پذیری بیشتری دارند. با این حال طبقه‌ی کارمند و قشر متوسط، شاید بخواهند هر دفعه که ترفیع گرفتند یا شغل بهتری دست و پا کردند، سبد دارایی‌هایشان را هم متناسب با‌ وضعیت جدید تغییر بدهند.

با تنظیم دوره‌ای سبد دارایی‌ها، اطمینان حاصل می‌کنید که سرمایه‌گذاری‌هایتان با نیازهای سن و سال‌تان مطابقت دارد.

۶. در کنار سهام، کمی هم اوراق قرضه بخرید

خیلی از سرمایه‌گذارها به این دلیل دنبال خرید سهام هستند که خیلی برای‌شان هیجان‌انگیز است، اما بد نیست کارمندان اوراق قرضه را هم در لیست خریدشان یادداشت کنند. هر چند که اوراق قرضه چندان جلب توجه نمی‌کنند، اما خریدنشان مثل خرید سهام ریسک خیلی زیادی ندارد. برای تشخیص اینکه چقدر از سرمایه‌تان را به اوراق قرضه اختصاص بدهید، می‌توانید از این قاعده‌ی سرانگشتی استفاده کنید: سن‌تان را از عدد ۱۰۰ کم کنید. عددی که به دست می‌آید، درصدی از کل سرمایه‌تان است که می‌بایست خرج خرید سهام کنید. یعنی اگر ۳۰ سالتان باشد، ۷۰ درصد از پول‌تان را سهام بخرید و ۳۰ درصد دیگر را اوراق قرضه بخرید. اگر به این فرمول پایبند باشید، زمین سفتی برای خود درست کرده‌اید که هر چه رویش بالا و پایین بپرید، ترک نمی‌خورد.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *