آیا شما یک مدیر استراتژیک هستید ؟

خود را بیازمایید.

Peter Walsh

May 20, 2014

ترجمه: مصطفی کرمانی

 

تفکر استراتژیک فراتر از این است که به دنبال این باشد که “چه چیزی هست” بلکه به دنبال این است که بفهمد “چه چیزی باید باشد”

این تفکر نقطه ی دیدی تازه در کسب و کار و ظرفیتی برای یافتن پاسخ‌های جدید به مشکلات قدیمی است.

تفکر استراتژیک مسئولیت پذیری همه افراد حاضر در سازمان در قبال حرکت به سوی اهداف است ، نه فقط مدیر عامل و تیم مدیریت. به تازگی  Blake Woolsey مطلبی منتشر کرده است که به نظرم قابل توجه است. لیست زیر را ببینید و خود را مطابق آن محک بزنید ، دو ستون وجود دارد که در یکی مشخصات یک متفکر استراتژیک نوشته شده است و در ستون دیگر مشخصات یک مدیر معمولی فاقد اینگونه تفکر.

ببینید شما در کدام دسته قرار می‌گیرید و برای تبدیل شدن به یک متفکر استراتژیک چه ویژگی‌هایی را باید در خود تقویت نمایید.

با شناسایی نقاط ضعف خود، می توانید شرایط را برای دستیابی به تفکر استراتژیک تغییر دهید. سازمان هایی که از کارکنان خود پشتیبانی و آنها را به سمت تفکر استراتژیک سوق می‌دهند ، می توانند از مزایایی از قبیل نوآوری در امور ، دستیابی به روش های جدید کسب و کار و بینش به فرصت های نوظهور بهره مند شوند.

این سه رویکرد را برای بهبود مهارت های تفکر استراتژیک خود امتحان کنید:

1-     به طور مدام نظرات خود را مطرح کنید. و اطلاعاتی را جستجو کنید که با دیدگاه شما مقابله می‌کنند. به تدریج به دیدی دقیق‌تر و کامل‌تر در خصوص موضوعات مختلف خواهید رسید. (شاید بتوان گفت که شبکه های مجازی به صورت غیرقابل باوری شرایط را برای تحقق این امر امکان پذیر کرده‌اند)

2-     افرادی با تخصص‌ها و گرایش‌های مختلف و متنوع را در تیم خود گردآوری کنید. این سبکها و ذهنیتهای متفاوت یکدیگر را کامل می‌کنند و کار خود را بهبود می‌بخشند.

3-     از دفتر کارتان خارج شوید . به بهانه پیاده روی یا سفری کوتاه از محل کار خود خارج شوید و زمانی را برای دریافت بازخوردها اختصاص دهید. دیدگاههای ارزشمندی کسب خواهید نمود.ترکیب موفقیت آمیز مهارتها و رفتارهای جدید با فعالیتها و عادتهای روزانه ، احتیاج به صرف زمان ، تمرکز و تعهد دارد . اما با کمی تلاش ، شما و سازمانتان از مزایای آن استفاده خواهید کرد.

 

حال شما بیاندیشید که چه چیزی باعث ایجاد ظرفیت تفکر استراتژیک در سازمان شما می شود؟

مصطفی کرمانی

مهندس شیمی صنایع نفت و گاز - MBA دانشگاه شهید بهشتی - مدیر پروژه ، برنامه ریز و کنترل پروژه شرکت دوام انرژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *