نماد سایت کلینیک مدیریت

ماتریس (محصول-بازار ) آنسف

یکی از ابزار های پر کاربرد در بحث استراتژی بازاریابی ، ماتریس آنسف یا شبکه محصول-بازار می باشد.ایگور آنسف (igor ansoff) که به عنوان پدر مدیریت استراتژیک شناخته می شود در سال ۱۹۱۸ در روسیه به دنیا آمد. در سال ۱۹۳۶ به آمریکا مهاجرت نمود و در سال ۲۰۰۲ از دنیا رفت.

ماتریس آنسف برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ در مجله هاروارد بیزنس ریویو انتشار پیدا کرد.این ماتریس راه حل های ساده و سریع را به منظور رویکرد استراتژیک به رشد ارائه داد. ماتریس آنسف دارای دو بعد محصول و بازار می باشد که از تقارن آن ها چهار گزینه استراتژیک برای مدیران ایجاد می شود.

هریک از خانه های ماتریس آنسف یا شبکه محصول بازار درصدی ریسک و مخاطره با خود دارد.چسبیدن به محصول فعلی در بازار فعلی دارای کمترین ریسک و مخاطره است،زیرا شما عملکرد محصول را می دانید و بازار را خوب می شناسید.با وجود این،در صورتی که به ((بازار جدید با محصول فعلی )) یا توسعه ی (( محصول جدید در بازار فعلی)) مبادرت کنید،خودتان را در معرض مخاطرات جدیدی قرار داده اید. استراتژی توسعه ی بازار از استراتژی توسعه ی محصول، ریسک کمتری دارد.با رفتن به خانه ی (( بازار جدید و محصول جدید )) افزایش این مخاطرات حتی بیشتر هم می شود و به بالاترین سطح خود می رسد.

 

رسوخ در بازار (markert pentration) : با چنین رویکردی سعی می کنیم سهم بازار را برای محصولات ( کالاها و خدمات ) فعلی بالا ببریم.در این روش سعی می شود محصول فعلی را در همان بازار فعلی با حجم و تعداد بیشتری با افزایش تلاش های بازاریابی به فروش برسانیم.در چنین شرایطی می توان به اقدامات زیر دست زد :

این روش زمانی مفید است که :

توسعه بازار (market development) : این خانه ماتریس آنسف از تقارن محصول فعلی با یازار جدید بدست آمده است.در این حوزه ما بازارهای جدید و یا بخش های جدیدی از بازار فعلی را هدف قرارداده ایم و سعی می کنیم تا تعداد بیشتری از همان محصول را به مشتریان جدید بفروشیم.در چنین شرایطی می توانیم :

این روش هنگامی مفید است که :

توسعه و تنوع محصول (product development) : بالا بردن فروش در بازارهای فعلی از طریق بهبود بخشیدن به محصولات فعلی و یا عرضه نوع جدید آن کالاها و خدمات .معمولا این استراتژی مستلزم هزینه های زیاد R&D می شود.ما در اینجا به فروش بیشتر محصولات مان در همان بازار قدیمی مبادرت کرده و می توانیم :

این روش زمانی مفید است که :

توسعه ناهمگون (conglomerate diversification) :غالبا در چنین شرایطی برای استفاده از مهارت های موجود و یا اقتصاد مقیاس ، محدودیت وجود دارد، زیرا تلاش می کنیم تا محصولات متفاوت را به مشتریان جدید بفروشیم.بهترین مزیت ممکن ،این است که چنانچه یک کسب و کار صدمه ببیند،دیگر کسب و کار ها از صدمه دیدن مصون خواهند ماند.

این روش زمانی مفید است که :

خروج از نسخه موبایل