اکنون که در سال 2017 میلادی هستیم شرکت مک دونالدز با چالش های بسیاری مواجه است ،  شرکت SUBWAY در حال تصاحب سهم بازار این شرکت است به طوریکه SUBWAY از لحاظ تعداد شعب ، با بیش از 44هزار شعبه ، شرکت مک دونالدز (حدود 37 هزار شعبه ) راپشت سر گذاشته است.

با این حال همچنان ارزش برند مک دونالد ، در میان رستوران های فست فود زنجیره ای دنیا ، در رتبه نخست قرار دارد.

ما در این مطلب قصد داریم مروری بر چگونگی تنظیم ماتریس های SWOT و QSPM و طریقه برگزیدن استراتژی های این شرکت در سال 2007 داشته باشیم. در پایان این مطلب مشاهده خواهید نمود که این شرکت نهایتا چگونه استراتژی ایجاد منوی ارگانیک (توسعه محصول و ایجاد تنوع همگون) را بر می‌گزیند.

 

مک دونالدز

 

ترجمه: حنانه قهستانی

 

بیانیه‌ی مأموریت

مأموریت برند مک‌دونالد “مکان و مسیر دلخواه مشتریانمان برای خوردن باشیم” است.

با محوریت 5 اصل اولیه‌‌که شامل:

مردم، محصولات، مکان، قیمت و پیشرفت. ما متعهدیم تا عملکردمان را بهبود بخشیده و تجربه‌های لذت بخش  مشتریانمان را افزایش دهیم.

 

بیانیه‌ی چشم‌انداز

  • ما مشتاقیم تا قحطی را در سطح جهانی ، با هر یک از وعده‌ها ریشه کن کنیم . با غذایی ارزان و با مواد غذایی با کیفیت.

 

گزارش مسئولیت سازمانی مک‌دونالد در سال 2008

  • همه چی به غذا بر می‌گردد. و این چیزیست که مک‌دونالد به آن مربوط می‌شود. غذایی که سرو می‌کنیم… چگونگی و جایی که آن را سرو می‌کنیم…. آرامش کارکنان ما و کارکنان تأمین‌کنندگان ما…. جایی که غذا از آن می‌آید… و بسیاری موارد دیگر. اداره رستوران‌ها تلاشی چندجانبه است، ولی درنهایت، همه‌چیز به غذا بر می‌گردد.

 


 


 

  • ما تجربه‌ی مشتری را در مرکز هرآنچه انجام می‌دهیم ، قرار می‌دهیم.  مشتریان ما دلیل وجود ما هستند. ما قدردانی خود را با فراهم نمودن غذاهایی با کیفیت بسیار بالا و سرویس عالی، در محیطی پاکیزه و خوشامدگویانه و با ارزش هنگفت، نشان می‌دهیم.
  • ما به مردم خود متعهد هستیم. ما موقعیت، پرورش استعدادها، پرورش رهبران و دستیابی به جوایز را فراهم می‌کنیم. ما معتقدیم که یک تیم از افرادی که با زمینه‌ها و تجربیات متفاوت به خوبی آموزش دیده‌اند ، و با یکدیگر در محیطی کار می‌کنند که احترام را ترویج داده و سطوح بالایی از تعهد ایجاد می‌کند ، امری ضروری برای ادامه‌ی موفقیت است.
  • ما به سیستم مک دونالدز باور داریم. مدل تجاری مک‌دونالدز که توسط “سه پایه” ی مالکان/عاملان، تأمین کنندگان و کارمندان شرکت به تصویر کشیده شده است، اساس ماست، و تعادل تمایلات بین این سه گروه کلید است.
  • ما تجارتمان را به صورت اخلاقی اداره می‌کنیم. اخلاقیات ضامن یک تجارت خوب است. در مک‌دونالدز، ما خودمان و تجارتمان را براساس بالاترین استانداردهای عدالت، صداقت، و کمال اداره می‌کنیم. ما به صورت فردی و جمعی مسئول و جوابگو هستیم.
  • ما بصورت مداوم در جهت بهبود تلاش می‌کنیم. ما یک سازمان درحال فراگیری هستیم که هدفمان پیش‌بینی و پاسخ به نیازهای متغیر مشتری ، کارمند و سیستم بوسیله‌ی تکامل و نوآوری پیوسته می‌باشد.
  • ما تجارتمان را به صورت سودآور رشد می‌دهیم. مک‌دونالدز یک شرکت دادوستد عمومی است. بهمین دلیل، ما کار می‌کنیم تا یک رشد سودده پایدار را برای سهامدارانمان فراهم کنیم. این مسئله نیازمند تمرکز مستمر بر مشتریانمان و سلامت سیستم ماست.
  • ما به جوامع خود باز می‌گردیم. ما مسئولیت‌هایی که بدلیل رهبری ایجاد می‌شود، جدی می‌گیریم. ما به مشتریانمان کمک می‌کنیم تا جوامع بهتری ساخته، خانه‌های خیریه‌ی رونالد مک‌دونالد را حمایت کرده و اندازه، محدوده و منابعمان را گسترش دهیم تا دنیا را  به جای بهتری تبدیل کنیم.

 

 


 

حق امتیازهای مک‌دونالدز

  • بیشتر مالکان/گردانندگان توسط خرید یک رستوران موجود، یا از مک‌دونالدز و یا از یک مالک/گرداننده وارد سیستم می‌شوند.
  • نیازهای اقتصادی و مالی/ پیش قسط‌ها
  • اولین پیش‌قسط زمانی که یک رستوران جدید خریداری می‌شود (40% مبلغ کل) یا اگر رستوران از قبل موجود باشد (25% مبلغ کل) باید پرداخت گردد.
  • بطور معمول، حداقل 300،000 دلار از منابع شخصی نیاز است تا بتوانید وارد فرآیند دریافت حق امتیاز شوید.
  • موجودی باقی‌مانده از مبلغ خرید باید در 7سال بازگردانده و پرداخت شود..
  • مک‌دونالدز مالک تمامی ساختمان‌ها و اموال می‌باشد.

 

 

 

 

مجموعه رستوران های مک دونالدز در سال 1940 تاسیس شد ، اما عملا بعد از اینکه ری کراک در سال 1954 به آن پیوست ، روند رو به رشد خود را طی کرد و تا به امروز نیز بعد از حدود 80 سال از تاسیس آن را حفظ کرده است و در 119 کشور بیش از 35 هزار شعبه دارد.

فرمول Ray Kroc برای موفقیت:  ( مک دونالدز)

  • کیفیت
  • سرویس
  • پاکیزگی
  • ارزش

 

 

 

مدل تجاری Ray Kroc

  • Ray Kroc یک مدل تجاری به نام “سه پایه” را توسعه داد. مالک/گرداننده ، تأمین‌کنندگان و کارمندان
  • تمامی پایه‌های این سه پایه باید برابر باشند تا بتوانند وزن را تحمل کنند، تمامی المان‌های سیستم مک‌دونالدز به یک اندازه در

وفقیت مک‌دونالدز نقش دارند.

 

 

دانشگاه همبرگر مک دونالدز

 

امکانات دانشگاه همبرگر (در مک دونالدز)

  • در سال 1993، مک‌دونالدز 40 میلیون دلار در دانشگاه همبرگر سرمایه‌گذاری کرد. مکانی با مساحت 130،000 فوت مربع در کمپی 80 هکتاری که در محدوده مک‌دونالدز در Oak Brook، IL قرار داشت.
  • 13 اتاق آموزش
  • سالنی دارای 300 صندلی
  • 12 اتاق آموزش تعاملی تیمی
  • 3 آشپزخانه بزرگ
  • آزمایشگاه‌های آموزش هنر و خدمات هنری

 

  • به سرعت دانشگاه همبرگر تبدیل به مرکز جهانی تعالی آموزش عملیات و توسعه‌ی رهبری مک‌دونالدز شد.
  • مأموریت آموزش مک‌دونالدز این است که توسعه‌دهنده‌ی استعداد مردم با متعهدترین افراد به سمت کیفیت، سرویس، پاکیزگی و
  •  ارزش در جهان باشد.
  • اولین شرکتی که مرکز آموزش جهانی را احداث کرد مک دونالدز بود.
  • دانشجویان دانشگاه همبرگر می‌توانند برای بدست آوردن مدرک دانشگاهی توسط کارشا
    ن در طول ترم، اعتبار کسب کنند.
  • مک‌دونالدز سالانه 1میلیارد دلار در آموزش و توسعه خرج می‌کند.

 

خانه‌های خیریه‌ی رونالد مک‌دونالد

  • مأموریت خیریه‌های مک‌دونالد حمایت از برنامه‌هایی است که بطورمستقیم سلامت و خوشبختی کودکان را بهبود بخشند.
  • خانه‌های رونالد مک‌دونالد در سراسر دنیا قرار داشته و برای خانواده‌ها موقعیتی را ایجاد کرده تا درمواقع نیاز، زمانی‌که کودکانشان بیمارند به هم بپیوندند.
  • خدمات ارائه شده:
  • غذاهای خانگی
  • اتاق‌های خصوصی
  • اتاق بازی کودکان
  • لباس‌های مخصوص کودکان با سیستم ایمنی
  • برنامه‌های آموزشی معتبر
  • فعالیت‌های تفریحی
  • سرویس‌ها و خدمات غیر درمانی
  • سرویس‌ها و خدمات حمایتی خواهران و برادران

 

 

 

سبز شدن (مک دونالدز)

  • در چندین کشور درمیان سیستم مک‌دونالدز، رستوران‌ها روغن پخت‌وپز خود را به شرکت‌هایی که کار پالایش این محصولات را انجام می‌دهند ، می‌فروشند.
  • در سال 2006، مک‌دونالدز در آمریکا شروع به راه‌اندازی رستوران‌های سبز کرد.
  • کاشی کاری‌ کف با مواد بازیافت شده با کیفیت بالا
  • محصولات نورپردازی کارآمد، پنجره‌های سقفی و نور روز کنترل شده
  • بام‌های با کیفیت بالا
  • سرویس‌های بهداشتی صرفه‌جو در مصرف آب

 

 

 

 

تبلیغات محبوب

  • اسباب‌بازی‌های همراه با Happy Meals
  • شرکت در ساخت انیمشن ماشین‌ها
  • شرکت در ساخت فیلم سینمایی دزدان دریایی کارائیب
  • بازی‌ها- مونوپولی/ Uno (بازی با کارت)- که در آن مردم سفرها و جوایز مختلفی را برنده می‌شوند
  • موارد کلکسیونی
  • بازی‌های المپیکی- شرکای جهانی بازی‌های المپیک- تعهد ما را نسبت به اهمیت ورزش‌ها و فعالیت‌های بدنی نشان می‌دهد.
  • قهرمانان جهانی- 1،400 کودک از 51 کشور این موقعیت را داشتند تا بهترین بازیکنان فوتبال را در جام جهانی فیفا 2006 ملاقات کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

استراتژی‌های ممکن ( در مک دونالدز)

  • ایجاد منوی ارگانیک.
  1. نفوذ در بازار
  2. توسعه‌ی محصولات و تنوع مرتبط
  • هزینه‌ی بیشتر روی تحقیقات و توسعه‌ برای تولید محصولات و خدمات جدید و افزایش بهره‌وری و بازده عملکرد.
  1. توسعه‌ی محصولات و تنوع مرتبط

 

برنامه‌های آینده

اهداف برای سال 2007 و سه سال بعد از آن عبارتند از:

  • عملکرد بهتر رستوران‌ها
  • توان مالی علامت تجاری
  • تنوع منو و انتخاب نوشیدنی
  • رشد سهام بازار
  • حفظ سطوح نسبت بدهی به حقوق صاحبان حساب تا %35-40%
  • ایجاد رشد سوددهی طولانی مدت برای سهامداران

پیشنهادات

ایجاد یک منوی ارگانیک برای رضایت استقبال روبه رشد برای غذاهای سالم. این موضوع باعث افزایش فروش مک‌دونالد خواهد شد و اثر مثبتی بر تصویر عمومی آن خواهد داشت.    15،000،000 دلار

صرف هزینه‌ی بیشتر برای تحقیقات و توسعه‌ برای ایجاد محصولات و خدمات جدید و افزایش بهره‌وری و بازده عملکرد. 10،000،000 دلار

تبلیغ محصولات ارگانیک برای جوامع پیرتر.

افزایش هزینه درجهت خدمات مشتری برای کاهش چالش‌های قانونی. 5،000،000 دلار

توسعه‌ی پکیج سبز برای فروشگاه‌ها. این مسئله باعث کاهش مخارج عملیات مک‌دونالدز شده و جو بهتری را در طولانی مدت ایجاد می‌کند. 25،000،000 دلار

مجموعاً= 65،000،000 دلار

 

   

 

 

 

 

 

 

مصطفی کرمانی

مهندس شیمی صنایع نفت و گاز - MBA دانشگاه شهید بهشتی - مدیر پروژه ، برنامه ریز و کنترل پروژه شرکت دوام انرژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *