استراتژی اقیانوس‏ آبی در دهه های اخیر تمرکز اصلی تفکرات استراتژیک بر پایه استراتژی های رقابتی بوده است. این استراتژی ها که در برخی موارد به آن استراتژی اقیانوس قرمز گفته می شود ، بدون وجود رقیب حیات نمی یابد و در آن بازار ، یک فضای محدود در نظر  گرفته می شود که در آن شرکتها با استراتژی رقابت – محور ، سعی در جذب سهم بیشتری از بازار را دارند. برای به حداکثر رساندن تاثیرات یک استراتژی بهتر است انتخاب یک استراتژی کارامد و قوی را از همان ابتدای کار در سر لوحه کار خود قرار دهند ، برای این منظور از استراتژی اقیانوس آبی بمنظور جلوگیری از هر گونه رقابت شدید و در فضایی دور از رقبا می توانیم استفاده کنیم (نیکولاس ،2011).

رویکرد نوآوری در یک سازمان یک فرایند پویا بوده و ابدا نباید آنرا به عنوان یک بسته استراتژی محدود در نظر گرفت (کابوکین ،2014). اساس استراتژی اقیانوس آبی بر نوآوری در ارزش استوار است. اقیانوس ‌آبی زمانی ایجاد می‌شود که یک شرکت ارزش‌ های همزمان برای خود و مشتریانش ایجاد می‌کند. نوآوری در محصول ( کالا یا خدمات) یا شیوه‌ ارایه‌ این محصولات، موجب خلق ارزش برای بازار می‌شود.  همزمان، فعالیت‌هایی که دارای ارزش کمتری برای بازار حال و آینده هستند، از گردونه ، حذف یا کاهش می یابند. البته اساس استراتژی اقیانوس آبی حتما این نیست که یک بازار جدید خلق شود ، بلکه توسعه و بهره برداری از بازار فعلی هم جزء اصول استراتژی اقیانوس آبی است .( لیندیک ، 2012 ) .

ویژگی های کلی استراتژی اقیانوس آبی شامل موارد ذیل است :

1 –  خلق فضای بازار بی رقابت

2 – خلق و تسخیر تقاضای جدید

3 – کاهش هزینه در عین بالا بردن ارزش برای مشتری

4 – بی معنا ساختن رقابت

5 – همسوسازی کل سیستم در سازمان

6 – شکستن جایگزینی بین ارزش و هزینه (کیم و مابورنیا،31:1392)

در ایران شرکت هایی هستند که از مزایای استراتژی اقیانوس آبی استفاده نموده و موفقیتهای زیادی هم کسب نموده اند. برای مثال در شرکت بیمه ملت ، BOS  – Blue Ocean Strategy – پیاده سازی شد . این شرکت با افزایش مبلغ خسارت پرداختی ، بهبود رفتار کارکنان با مشتری ، کاهش سرعت پرداخت خسارت ، سادگی در پرداخت و دسترسی به شعبه های خود توانست به موفقیت بزرگی در این صنعت دست یابد .( موسوی مدنی ، 1392 ).

در سالهای اخیر صنایع خودروسازی و صنایع قطعه سازی وابسته به آنها رشد بسیار خوبی داشته اند و دانش فنی آنها پیشرفت زیادی داشته است.

 

کلمات کليدي : ، ، ،

مصطفی کرمانی

مهندس شیمی صنایع نفت و گاز - MBA دانشگاه شهید بهشتی - مدیر پروژه ، برنامه ریز و کنترل پروژه شرکت دوام انرژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *