فیس‌بوک بزرگترین شبکه‌ی اجتماعی دنیاست. از بدو تاسیس تا امروز، همواره مورد نظر اقشار مختلف جوامع مختلف بوده است. فیس‌بوک جذاب است و استفاده از آن به قشر و طیف خاصی از افراد محدود نمی‌شود.

فیس‌بوک یک سرویس شبکه‌ی اجتماعی است که در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش ادوآردو سوری، اندرو مک‌کالم، داستین مسکوتیز و کریس هیوز در دانشگاه هاروارد به وجود آمد. در ابتدا نام‌نویسی در این شبکه به دانشجویان دانشگاه هاروارد محدود بود، اما با گذشت زمان درِ آن برای دانشگاه‌های شهر بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز گشوده‌شد. پس از افزوده‌شدن دانشگاه‌های مختلف و دبیرستان‌ها به لیست مجاز عضویت در فیس‌بوک، عضویت در آن به تدریج در دسترس تمامی افراد بالای ۱۳ سال در سراسر دنیا قرار گرفت.

طبیعتا هدف اصلی زاکربرگ از ایجاد فیس‌بوک به وجود آوردن محیطی بود تا افراد در آن بتوانند با افراد جدید ارتباط پیدا کنند و یا آشنایان خود را بهتر بشناسند، اما رفته رفته و با رشد فیس‌بوک فعالیت‌های تجاری و دیجیتال‌مارکتینگ نیز جزو جداناپذیری از آن شد.

برخی از شبکه‌های اجتماعی حتی پیش از فیس‌بوک هم حضور داشتند که ازجمله می‌توان به اورکات و مای اسپیس اشاره کرد. بااین‌وجود، فیس‌بوک تجربه کاربری و ظاهری را به دنیای مجازی آورد که دنیای مجازی را با تحول فوق‌العاده‌ای روبرو ساخت. شکی در رشد غیرقابل‌باور فیس‌بوک در عرصه رسانه‌های آنلاین وجود ندارد و این تنها به دلیل نوآوری این شبکه در ظاهر و تجربه کاربری و همین‌طور الگوریتم‌های آن است.

فیس‌بوک علاوه بر این که خود به موفقیت رسید یکی از مهم‌ترین عوامل به موفقیت رسیدن سایر شبکه‌های اجتماعی نیز بود. چرا که درصد قابل توجهی از افراد به واسطه‌ی فیس‌بوک به فضای اینترنت و استفاده از آن علاقمند شدند. شاید اگر فیس‌بوک نبود، این حجم از فعالیت‌های سایبری نیز در کار نمی‌بود.

کلمات کليدي : ، ، ،

Avatar photo admin

طراح و توسعه دهنده سیستم های مبتنی بر وب. واحد طراحی وب سایت وب رمز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *