احساسات نه‌تنها در ضمیر ناخودآگاه شما نقش مهمی ایفا می‌کند، بلکه افکار و عقایدتان را درخصوص برند، محصولات و خدمات مختلف شکل می‌دهد

از نظر تئوری، روانشناسی مصرف‌کننده یک دانش نسبتاً جدید است؛ اما صدها و حتی هزاران سال است که صاحبان کسب و کار از تکنیک‌های آن برای ارتقاء محصولات و خدماتشان استفاده می‌کنند. درواقع، از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا قرار دادن محصولات در قفسه‌های یک سوپرمارکت، می‌توانید نشانه‌هایی از به‌کارگیری بازاریابی عاطفی توسط عرضه‌کنندگان محصولات را ببینید.

در یک تعریف ساده، بازاریابی عاطفی توانایی برقراری ارتباطات عمیقست که عواطف و احساسات مشتری را تحریک می‌کند. استراتژیست‌های بازاریابی عاطفی می‌توانند بر محرک‌های متعددی برای انتقال پیام‌های بازاریابی عاطفی تمرکز کنند.

 

تبدیل خواسته‌ها به نیازها
محصول یا خدمتی که در حال بازاریابی آن هستید، نه‌تنها حس “خواستن”، بلکه باید احساس “نیاز” را در مشتریان ایجاد کند. بین “خواستن یک چیز” و “نیاز داشتن آن” تفاوت‌ اساسی وجود دارد؛ با این حال هر دو، حالاتی عاطفی هستند که شما باید در بازاریابی محصولات و خدمات خود از آن‌ها آگاه باشید. درحقیقت، نیاز، آن حالت عاطفی است که موجب جذب مشتریان هدف شما به محصولات یا خدماتتان می‌شود.

✨متوسل شدن به ترس در بازاریابی✨
ترس یک واکنش عاطفی به خطری قریب‌الوقوع است. بسیاری از پیام‌های بازاریابی، درواقع هشداری به مشتریان برای برانگیختن ترس ذهنی آن‌ها هستند که نتیجتاً موجب تحریک عواطف و برانگیختن حس نیاز آن‌ها به محصول می‌شود.

✨اعتمادسازی✨
ایجاد اعتماد، سال‌ها طول می‌کشد؛ اما ممکن است تنها در عرض یک ثانیه از بین برود. درحقیقت، اعتماد محصول دو فاکتور اساسی است: میل باطنی فرد به اعتماد و انتظارات فرد. میل باطنی به اعتماد، تمایل کلی انسان به تکیه بر دیگران است. فراموش نکنید که محصول شما باید سطوح اعتماد را در مشتری افزایش دهد.

فکر می‌کنید چرا بعضی از برندها هرگز از ذهن مشتریان پاک نمی‌شوند؟

دلیل آن اعتماد است؛ درحقیقت، مشتریان رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد را با این برندها ساخته‌اند. از اعتمادی که برای مشتریانتان ساخته‌‌اید به عنوان اهرم بازاریابی عاطفی محصولات و خدماتتان استفاده کنید. زمانی که از برانگیختن عواطف مشتریان در فرایند بازاریابی خود استفاده می‌کنید، اجازه دهید مشتریان بالقوه شما‌ از ارزشی که با خرید محصولاتتان کسب می‌کنند آگاه شوند.

✨حس تعلق✨
ایجاد حس تعلق موجب برانگیختن عواطف مشتریان می‌شود. لحظه‌ای در مورد تمام افرادی که ماشینی با یک برند خاص را خریداری می‌کند و از متعلق بودن به اقلیتی که این مدل ماشین را سوار می‌شوند احساس افتخار می‌کنند، بیندیشید؛ واضح است که مشتریان خواهان این هستند که خود را عضوی از خانواده‌ای بدانند که حس تعلق را به آنها منتقل می‌کند. بنابراین در اقدامات بازاریابی خود، همواره ایجاد حس تعلق برای مشتری و وابستگی روانی او به برندتان را در نظر داشته باشید.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *