انبار کردن محصولات، پیگیری سفارش‌ها و بسته‌بندی و ارسال محصولات همگی فعالیت‌هایی هستند که در فروش اینترنتی محصولات با اصطلاح «برآورده کردن درخواست» به آن‌ها اشاره می‌شود. اگر قصد فروش اینترنتی محصولات خود را دارید، حتما باید به این بخش بسیار مهم از فعالیت‌ها توجه ویژه نشان بدهید. برآورده کردن درخواست یکی از هزینه‌های مهم و سنگین در میان فعالیت‌های مرتبط با فروش اینترنتی به شمار می‌رود. این هزینه ممکن است گاهی حتی از درآمد هم بیشتر شود. نباید در زدن از گوشه‌وکنار فعالیت‌های این بخش و صرفه‌جویی در هزینه‌هایش زیاده‌روی کرد. بسته‌بندی نشدن مناسب محصولات، تأخیر در ارسال سفارش مشتری و موجود نبودن سفارش مشتری در انبار کالاها (مسائلی که به‌خاطر مدیریت نامناسب انبار کالاها پیش می‌آیند) ازجمله اشتباهات و مشکلات مرتبط با این بخش هستند و می‌توانند به کلی امکان پیشرفت را از کسب‌وکار تازه‌تأسیس شما سلب کنند.

با درک بهتر گزینه‌هایی که برای برآورده کردن درخواست مشتری پیش رو دارید و هزینه‌های مرتبط به آن، می‌توانید فعالیت‌های مربوط به این بخش را به گونه‌ای پیش ببرید که با نیازهای اولیه و بودجهٔ شما در هماهنگی باشند. برای برآورده کردن درخواست مشتری در تجارت الکترونیک چهار گزینه پیش رو دارید که عبارت‌اند از:

برآورده کردن درخواست به‌صورت درون‌سازمانی

انبار کردن کالاها و ارسال سفارش‌ها به وسیلهٔ خود شما کار نسبتا وقت‌گیری خواهد بود، اما اگر کسب‌وکار کوچکی دارید یا تازه شروع‌به‌کار کرده‌اید، با استفاده از این رویکرد می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و علاوه بر آن، درک کاملی از روند این فعالیت‌ها به دست بیاورید؛ درکی که در ادامهٔ مسیر و به هنگام گسترده‌تر شدن فعالیت‌های‌تان به کار خواهد آمد.
برون‌سپاری برآورده کردن درخواست

بسیاری از فروشندگان موفق اینترنتی کار برآورده کردن درخواست مشتری‌های خود را به شرکت‌های دیگری می‌سپارند که برای این منظور تأسیس شده‌اند. این رویکرد باعث می‌شود تا زمان لازم برای انجام این فعالیت‌ها را به کارهای دیگری چون توسعهٔ کانال‌های ارتباطی فروش و تأمین منابع محصولات اختصاص بدهند و به این صورت کسب‌وکار خود را رونق ببخشند. این روش در مقایسه با استفاده از انبار شخصی کالاها و مدیریت آن به هزینهٔ کمتری نیاز دارد. به‌علاوه می‌توان بسته به درخواست مشتری‌ها برای کالاها، به شکلی مقرون‌به‌صرفه و سریع، فعالیت‌های خود را با نیازهای آن‌ها تطبیق داد.
برآورده کردن درخواست از طریق دراپ‌شیپینگ

پیش‌تر دربارهٔ این روش توضیح داده شده است و با استفاده از آن، از فراهم کردن انبار و مدیریت آن بی‌نیاز خواهید شد. عرضه‌کنندگان این خدمت وظیفهٔ انبار کردن کالاها را به عهده می‌گیرند و درخواست‌ها را برای شما برآورده می‌کنند. هرگاه محصولی به این طریق به فروش می‌رسد، بخشی از هزینهٔ دریافتی آن به عرضه‌کننده می‌رسد. با استفاده از این روش سود کمتری از فروش محصولات عایدتان خواهد شد، اما از سوی دیگر، از سرمایه‌گذاری مداوم برای مدیریت انبار کالاها بی‌نیاز خواهید شد.
استفاده از روش ترکیبی

اگر کسب‌وکار پرفعالیتی دارید و سرتان حسابی شلوغ شده است، مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برای شما استفاده از ترکیبی از سه روش یاد شده خواهد بود. بسته به نیازها، درخواست‌ها را به‌صورت درون سازمانی پیگیری کنید یا اقدام به برون‌سپاری آن‌ها کنید؛ اگر هم قصد گسترش خط تولید خود را داشتید، می‌توانید از دراپ‌شیپینگ استفاده کنید و از سرمایه‌گذاری بیشتر بی‌نیاز شوید.

برای موفقیت‌آمیز بودن فروش اینترنتی یکی از مهمترین مسائلی که باید مد نظر قرار دهید، برآورده کردن درخواست‌ها به شکلی مقرون‌به‌صرفه است. البته از سوی دیگر هم نباید اجازه داد به حدی وقت و تمرکز معطوف به این فعالیت‌ها شود که از دیگر بخش‌های کسب‌وکار غافل شوید.

آنتونی واتسون در این باره عنوان کرد: «برای کسب‌وکارهای کوچکی که تعداد سفارش‌های ارسالی‌شان در طول ماه از صد عدد بیشتر نمی‌شود، مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برآورده کردن درخواست در آغاز کار، روش درون‌سازمانی خواهد بود، اما به مرور که کسب‌وکار رونق پیدا می‌کند، باید راجع به این مسئله تصمیم گرفت که آیا صرف وقت برای رسیدگی شخصی به این فعالیت‌ها نتیجه‌بخش‌تر است، یا آنکه بهتر است این فعالیت‌ها برون‌سپاری شوند و بیشتر بر روی فعالیت‌های دیگری نظیر تولید محصولات بیشتر و گسترش بازار وقت گذاشته شود.»

برون‌سپاری فعالیت‌های روزانهٔ وقت‌گیری نظیر مشخص کردن سفارش‌ها، بسته‌بندی محصولات و ارسال آن‌ها، باعث می‌شود تا صاحبان مشاغل زمان بیشتری برای گسترش و رونق بخشیدن کسب‌وکار خود در اختیار داشته باشند.

زمانی که کار فروش اینترنتی را شروع می‌کنید، حتما باید از طرز کار تمامی روش‌های برآورده کردن درخواست‌ها کاملا مطلع باشید و بدانید هر کدام از آن‌ها تا چه حد وقت‌گیر و هزینه‌بر خواهند بود. به‌علاوه روشی که برای شروع کار انتخاب می‌کنید، لزوما در آینده هم نباید مورد استفاده قرار بگیرد و با رونق گرفتن کسب‌وکار، ممکن است به روش، یا روش‌های دیگری نیاز پیدا کنید.

برگرفته از : سایت چطور دات کام

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *