کانال‌های ارتباطی اینترنتی امکان دسترسی خریداران به شما و محصولات‌تان را فراهم می‌کنند. بیشتر کسب‌وکارها برای این منظور به فکر راه‌اندازی وبسایت می‌افتند، اما این تنها یکی از گزینه‌های متعددِ پیش روست و در دنیای کسب‌وکار امروزی، فروشندگان می‌توانند بسته به نیاز و صلاحدید خود یک یا چندین روش را به‌کاربگیرند.

آنتونی واتسون در این باره عنوان کرد: صاحبان مشاغلی که به تازگی وارد عرصهٔ فروش اینترنتی شده‌اند، زمانی که متوجه می‌شوند تعداد زیادی از فروشندگان موفق این عرصه وبسایتی برای کسب‌وکار خود راه‌اندازی نکرده‌اند، تعجب می‌کنند. حقیقت این است که این فروشندگان تمرکز خود را معطوف به بازارهای پررونق اینترنتی نظیر آمازون، ای‌بی و وال‌مارت می‌کنند. در سوی دیگر اما کسب‌وکارهای کوچکی هم وجود دارند که عامل موفقیت‌شان ترکیبی از این دو است. در واقع آن‌ها از چند کانال ارتباطی اینترنتی استفاده می‌کنند و علاوه بر راه‌اندازی وبسایت، در یکی دو وبسایت دیگر نظیر آمازون و وال‌مارت هم فعالیت می‌کنند.

به عقیدهٔ واتسون، مدیریت دقیق و مناسب موجودی و برآورده کردن سریع درخواست‌های مشتری، دو عامل مهمی هستند که باعث موفقیت‌آمیز بودن برنامهٔ استفادهٔ همزمان از چند کانال ارتباطی می‌شوند.

امروزه در دنیای کسب‌وکار استفاده از چند کانال ارتباطی به‌طور همزمان برای موفقیت‌آمیز بودن فعالیت‌ها از اهمیتی کلیدی برخوردار است. در ادامه تعدادی از این کانال‌های ارتباطی با توضیحاتی مختصر دربارهٔ هر یک عنوان شده‌اند. زمانی که اطلاعات مربوط به آن‌ها را مطالعه می‌کنید، این مسئله را مد نظر داشته باشید که کدامین کانال‌های ارتباطی برای استفادهٔ شما مناسب‌تر خواهند بود و مخاطب محصولی که قصد فروش اینترنتی آن را دارید، به خود جلب می‌کنند.
راه‌اندازی وبسایتی که از کارایی کافی برخوردار باشد

وب سایت کاربردی برای فروش اینترنتی محصولات

برای راه‌اندازی وبسایت به دنبال یک اسم خوب برای دامنه وبسایت‌تان (آدرس اینترنتی سایت)‌ بگردید. می‌توانید از اسم‌های پیشنهادی فروشندگان دامنه نیز استفاده کنید یا از آنها برای انتخاب یک اسم بهتر الهام بگیرید. بعد از انتخاب و خرید دامنه، باید به فکر فضایی برای میزبانی محتوای وبسایت‌تان در دنیای وب باشید. به این فضا «هاست» می‌گویند. تنها کافی است شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ هاست را بررسی و مناسب‌ترین آنها را متناسب با نوع و ابعاد کارتان انتخاب کنید. اگر می‌خواهید مشتریان‌تان به‌صورت آنلاین بتوانند هزینهٔ محصولات را پرداخت کنند باید به دنبال اتصال به درگاه پرداخت و نمادی که نشان‌دهندهٔ مورد تأیید بودن وبسایت‌تان است باشید. این نماد در ایران با عنوان نماد اعتماد در وبسایت‌تان قرار می‌گیرد.

نکتهٔ مهم این است که از قالبی برای طراحی وبسایت‌تان استفاده کنید که مناسب وبسایت فروشگاهی است. قالب‌های فروشگاهی امکانات مختلفی نظیر فهرست‌بندی و فیلتر کردن محصولات، پیشبرد ایمن فعالیت‌های مرتبط با خرید، مدیریت موجودی و … دارند. اجازه ندهید این امکانات گیج‌تان کنند؛ سعی کنید با توجه به محصولات،‌ کمینه و بیشینه تعداد سفارش‌ها، روش‌های پاسخگویی به مشتری و ارسال سفارش و …، مناسب‌ترین قالب را انتخاب کنید.
راه‌اندازی وبسایتی که هردو قابلیت ارائهٔ محتوا و فروش اینترنتی محصولات را داراست

استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس باعث می‌شود تا کنترل کاملی بر فعالیت‌ها در وبسایت‌تان داشته باشید و به‌علاوه، گزینه‌های متعددی برای طراحی و تولید محتوا در اختیارتان قرار می‌دهد. می‌توانید با استفاده از افزونه‌های سبد خرید این سیستم محتوا، ویژگی‌های مرتبط با تجارت الکترونیک لازم برای وب‌سایت‌تان را هم در اختیار بگیرید (استفاده از بسیاری از این افزونه‌ها رایگان است. از جمله ووکامرس که بسیار هم محبوب و پرکاربرد است).
همکاری با بازارهای اینترنتی پررونق و بزرگ که امکان فروش محصولات شما را دارند

روزانه ده‌ها میلیون خریدار از وب‌سایت‌هایی نظیر آمازون، وال‌مارت، ای‌بی، اتسی بازدید می‌کنند. در ایران هم می‌توان به دیجیکالا، بامیلو و … اشاره کرد. استفاده از آن‌ها برای فروش محصولات‌تان می‌تواند گزینهٔ ایده‌آلی باشد. این فروشگاه‌ها محصولات شما را بررسی و طرح همکاری خود را برای شما ارسال می‌کنند. اگر محصولات‌تان ثابت نیست و دائما نوع و مدل آنها تغییر می‌کند،‌ بهتر است به جای راه‌اندازی وب‌سایت بیشتر روی همکاری با فروشگاه‌های بزرگ تمرکز کنید.

پلتفرم‌هایی نظیر دیوار یا شیپور هم وجود دارند که به خرید و فروش اجناس دسته دوم محدود نمی‌شود و می‌توانید از آنها برای فروش اینترنتی محصولات خود استفاده کنید. دستهٔ دیگری هم از وب‌سایت‌ها هستند که برای برآورده کردن نیازهای افراد بخصوصی راه‌اندازی شده‌اند. برای نمونه کسانی که اسب‌سواری یا کوهنوردی می‌کنند. از میان این سایت‌ها آن‌هایی را انتخاب کنید که مربوط به کالا، یا مخاطبان هدف شما هستند.

فروش اینترنتی محصولا در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی قابلیت‌هایی در اختیار کاربران می‌گذارند که با استفاده از آن‌ها هر پستی که در این شبکه‌های اجتماعی می‌گذارید، بدل به فرصتی برای فروش محصولات خواهد شد. اگر می‌خواهید حضوری موثر در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید باید سبک خاص و منحصربه‌فرد خود را ایجاد کنید و برای طراحی پست‌های شبکه‌های اجتماعی زمان خوبی را اختصاص دهید.

فروش به وسیلهٔ اپلیکیشن‌های موبایل

راه‌اندازی اپلیکیشن مخصوص برای محصولات برندتان چندان کار دشواری نیست و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک از آن‌ها استفاده می‌کنند، چراکه سبب افزایش وفاداری مشتری می‌شود و این فرصت را فراهم می‌کند تا کسانی که از موبایل استفاده می‌کنند، به جمع مشتری‌های برند بپیوندند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که کاربران معمولا تعداد اپلیکیشن‌های کمی را روی گوشی‌های هوشمند خود نگه می‌دارند. برای اینکه آنها را مجاب کنید که اپلیکیشن شما نگه دارند باید ارزش ویژه‌ای به آنها ارائه دهید.

 

 

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *