واقع‌بینانه و حساب‌شده هدف‌گذاری کنید

اگر می‌خواهید حضوری مؤثر در اینترنت داشته باشید، پیش از هر چیز باید اهداف خود را مشخص کنید. گفتن اینکه «می‌خواهم فروش اینترنتی داشته باشم» یا «می‌خواهم اقدام به راه اندازی سایت کنم» کافی نیست. به جای آن بهتر است چنین سؤالی از خود بپرسید: «می‌خواهم با راه اندازی سایت به چه هدفی برای کسب‌وکارم برسم؟» شاید جواب شما به این سؤال افزایش درآمد یا تعداد بازدیدکنندگان ماهانه باشد. به هر عنوان، جواب‌تان به آن هر چه باشد حائز اهمیت است. به هنگام انتخاب معیار هم این نکته را به خاطر داشته باشید که همخوان بودن آن با فضای کلی برند، در مقایسه با نوع معیاری که انتخاب می‌کنید، اهمیت بیشتری دارد.

تنها در صورتی قادر به ارزیابی موفقیت شرکت‌تان خواهید بود که اهداف مشخص‌شده از سوی شما، قابل ارزیابی و دست‌یابی باشند. برای نمونه اگر هدف‌تان این باشد که در همان سال اول فعالیت شرکت به یک میلیون دنبال‌کننده در توئیتر دست پیدا کنید، احتمالا به آن دست نخواهید یافت، چراکه واقع‌بینانه نیست. به جای آن بهتر است آیندهٔ نزدیک‌تری را مد نظر قرار دهید (مثلا هدفی را مشخص کنید که بتوانید طی سه ماه آینده به آن دست پیدا کنید؛ به‌علاوه یک میلیون دنبال‌کننده هم بیش از حد زیاد است و بهتر است اهداف واقع‌بینانه‌تری داشته باشید). اگر در هدف‌گذاری به مشکل برخورده‌اید، می‌توانید از ویژگی‌های زیر کمک بگیرید و با استفاده از آن‌ها اهداف‌تان را تعیین کنید. به‌طور کلی اهداف ایده‌آل شامل این ویژگی‌ها هستند:

واقع‌بینانه هستند؛
امکان ارائهٔ تعریفی واضح و مشخص برای آن‌ها وجود دارد؛
در هماهنگی با مأموریت کسب‌وکار هستند؛
قابل ارزیابی هستند؛
برای محقق شدن آن‌ها، محدودهٔ زمانی در نظر گرفته شده است (به عبارت دیگر، طی زمانی مشخص باید محقق شوند).

البته نمی‌خواهیم مانع پیشرفت و بلندپروازی شما باشیم. خوب است که رؤیاهای بزرگ داشته باشید، اما اگر پیش از فراهم کردن امکانات لازم برای دست‌یابی به اهداف، هدف‌های بزرگی برای خود تعیین کنید، ممکن است به مرور زمان روحیهٔ خود را از دست بدهید که به دنبال آن، بازده فعالیت‌ها پایین خواهد آمد. فراموش نکنید زمانی که کار راه اندازی سایت شما به پایان برسد، در معرض دید میلیون‌ها کاربر اینترنتی قرار خواهد گرفت. اگر با آینده‌نگری و وضوح کامل اهداف خود را تعریف کنید، برای برقراری ارتباط با مخاطبین هدف‌تان کار ساده‌تری پیش رو خواهید داشت.
مخاطبین خود را مشخص کنید

حتی فکر کردن به این که بتوان توجه تمامی سه میلیارد کاربر اینترنت را به سایتی بخصوص جلب کرد ممکن نیست، چه برسد به عملی کردن آن. این هدف به هیچ عنوان منطقی نیست. هر کدام از این سه میلیارد کاربر ویژگی‌ها و سلیقه‌های منحصربه‌فردی دارند که آن‌ها را متمایز از دیگران می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود به هنگام مشخص کردن مخاطبین، آن دسته از افرادی را انتخاب کنید که بیش از سایرین با کسب‌وکارتان جور در می‌آیند. زمانی که در اینترنت حضور پیدا می‌کنید و اقدام به راه اندازی سایت می‌کنید، بهتر است از میان کاربران، بخشی را به عنوان مخاطبین هدف خود انتخاب کنید. به این صورت کار ارتباط با مشتری‌های بالقوه بهتر و مؤثرتر می‌شود.

قصد راه اندازی چه نوع سایتی را دارید؟ می‌خواهید رویکردی جدی در سایت‌تان داشته باشید یا کمی شوخ‌طبعی چاشنی مطالب کنید؟ فعالیت‌تان تولید وسایل تزئینی و دکوری است یا ارائهٔ خدمات و مشاوره‌های حقوقی؟ اگر مخاطبین خود را به‌خوبی بشناسید و نحوهٔ بیان‌تان را بسته به ویژگی‌ها و نیازهای آن‌ها انتخاب کنید، احتمال اقدام عملی آن‌ها بیشتر خواهد شد؛ اقدام عملی به معنای خرید کردن آن‌ها، دریافت اشتراک، به‌اشتراک‌گذاری مطالب مربوط به کسب‌وکار شما و به‌طور کلی، هر فعالیتی است که شما به عنوان هدف خود برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید.
به علایق مخاطبین خود توجه داشته باشید

فرض کنید می‌خواهید به منظور فروختن تی‌شرت‌هایی اقدام به راه اندازی سایت کنید که بسته به سفارش مشتری، عکس‌های بامزه و عجیب‌وغریب و عبارات خنده‌دار روی آن‌ها چاپ خواهد شد. در این صورت برای تبلیغ محصولات خود در مواجه با مشتری‌ها (هم مشتری‌های قبلی و هم مشتری‌های جدید) چه رویکردی خواهید داشت؟ مشخصا برای ارائهٔ توضیحات دربارهٔ لوگوهای خنده‌دار خود از جملات و عبارات جدی استفاده نخواهید کرد. بیایید با هم نگاهی به دو مثالی بیندازیم که دربارهٔ این تبلیغ هستند و در ادامه عنوان خواهند شد و ببینیم شما از میان‌شان کدام را انتخاب خواهید کرد:

مثال اول: تی‌شرت‌های کتانی مردانهٔ ما را امتحان کنید. شانزده رنگ متنوع وجود دارد که می‌توانید از میان‌شان انتخاب کنید. تی شرت‌ها در شش سایز مختلف موجود هستند: از XS تا XXL. بر روی تی‌شرت‌ها تصویر بامزه‌ای از پاندایی درج شده است که در حال عطسه کردن است.

مثال دوم: این تی‌شرت‌ها به‌اندازه‌ای با مهارت دوخته شده‌اند که انگار کار دست رامپلستیلتسکین (نام کوتولهٔ افسانه‌ای آلمانی به همین نام است که می‌توانست با دستگاه ریسندگی کاه را به طلا تبدیل کند) هستند. این تی‌شرت‌های راحت تا بیست‌وچهار ساعت از پوست گران‌بهای شما محافظت می‌کنند. تصویر پاندایی که در حال عطسه کردن است علاقهٔ شما به اینترنت را دوچندان خواهد کرد، البته برای مدتی محدود.

فکر می‌کنید مخاطبان این تی‌شرت‌ها کدام تبلیغ را ترجیح می‌دهند؟ چرا از سایت این کسب‌وکار بازدید می‌کنند؟ و مهم‌تر از همه، کدام تبلیغ مشتری‌ها را به اقدام عملی تشویق خواهد کرد؟ البته، جواب این سؤال‌ها برای هر کسب‌وکار متفاوت خواهد بود، بنابراین توصیه می‌شود بدون واهمه روش‌ها و مِتُدهای مختلف را برای تبلیغ امتحان کنید و از میان‌شان، تأثیرگذارترین را انتخاب کنید.
تعریفی از مخاطبین خود ارائه کنید

با مشخص کردن ویژگی‌های زیر می‌توانید درک بهتری از مخاطبین هدف خود پیدا کنید:

سن و جنسیت (مثال، زنان بیست سال به بالا)؛
علایق و سرگرمی‌ها (مثال، اسکیت‌سواران)؛
موقعیت مکانی (مثال، استان‌های شمال کشور)؛
خصوصیات شخصیتی و نگرش (مثال، شوخ‌طبع)؛
شغل و درآمد (مثال، دانشجو، کمتر از ۱۲ میلیون تومان در سال)؛

با استفاده از چنین اطلاعاتی می‌توانید دایرهٔ مخاطبین خود را محدودتر کنید و حتی این فرصت را به دست خواهید آورد که محتوا و محصولات‌تان را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که پیگیری اقدام عملی (خرید، به‌اشتراک‌گذاری و …) برای مشتری‌هایتان ساده‌تر شود.
دامنه (یا دامین) سایت‌تان را انتخاب کنید

دامنه یا دامین، به انگلیسی Domain، همان اسم سایت به‌علاوهٔ پسوند آن است (com، .org و…). انتخاب اسم دامنه از دیگر نکات مهمی است که به هنگام راه اندازی سایت باید مد نظر داشته باشید. صرف نظر از اینکه کسب‌وکاری نوپا داشته باشید، یا مدتی از فعالیت شرکت‌تان گذشته باشد، در هر دو حالت مسئله‌ای وجود دارد که حائز اهمیت است: اسم دامنه باید نشانه‌ای برای برندتان باشد و به نمایندگی از آن انتخاب شود. در حال حاضر بیش از یک میلیارد سایت مختلف در اینترنت وجود دارند که کار انتخاب دامنهٔ سایت را به مراتب دشوارتر از قبل می‌کند.

اگر قصد راه اندازی سایت تجارت الکترونیک دارید، می‌توانید دامنه‌ای انتخاب کنید که پسوند «.shop» یا «.store» داشته باشد. اگر فعالیت حقوقی دارید، می‌توانید پسوندهایی نظیر «.legal» را مد نظر داشته باشید. به همین منوال، بسته به حوزهٔ کاری‌تان بهتر است پسوند مناسب را انتخاب کنید. فارغ از اینکه چه پسوندی انتخاب می‌کنید، دامنهٔ سایت‌تان باید تا حد امکان شامل این ویژگی‌ها باشد:

از برندتان حراست کند؛
به شکلی دقیق نمایندهٔ شما و فعالیتی که در انجامش تخصص دارید باشد؛
توجه بازدیدکنندگان‌تان را جلب کند.

مشاهده می‌کنید که با در نظر گرفتن تدابیر لازم انتخاب اسم دامنهٔ سایت چندان هم کار دشواری نیست. در ادامه شما را با توصیه‌هایی آشنا خواهیم کرد که با استفادهٔ درست از آن‌ها می‌توانید دامنهٔ ایده‌آلی برای سایت‌تان انتخاب کنید.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *