آیا تماس‌هایتان را اولویت‌بندی می کنید یا پس از پایان تماس فعلی‌تان در مورد تماس بعدی تصمیم می‌گیرید؟ فروشندگام موفق بیشترین بهره را از زمان می‌برند. آنها فهرستی از مشتریان احتمالی تهیه می‌کنند تا بتوانند بدون اتلاف وقت شماره‌ی نفر بعدی را بگیرند. شب‌ها که مشغول تماشای تلویزیون هستید یا هنگامی که ایمیل‌هایتان را چک می‌کنید اگر نامی به ذهن‌تان رسید، آن را به فهرست‌ تماس‌های روز بعد اضافه کنید.

۱۲. آیا برای تعیین زمانِ برقراریِ یک تماس تلفنی یا ملاقات با مشتری، باید چندین ایمیل ردوبدل کنید؟

تلاش برای جلب موافقت مشتری و هماهنگی برای یک تماس تلفنی از طریق ایمیل کار دشواری است به ویژه اگر پای چندین نفر در میان باشد. تعیین زمان، مطلع کردن دیگران از زمان مورد نظر، انتظار برای دریافت پاسخ مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش زمان مورد نظر و سپس تعیین زمان جایگزین فرآیندی زمان‌بر و ناخوشایند است. در پایان بدون اینکه متوجه باشید زمانی در آینده‌ی نه چندان نزدیک را به عنوان زمان گفت‌وگو انتخاب کرده‌اید. هیچ یک از طرفین از برنامه‌ و زمان‌بندی یکدیگر آگاه نیستند بنابراین مشتری‌های احتمالی برای راحتی کار خود زمانی را در آینده به شما اعلام می‌کنند؛ زمانی که شاید برای تحقق اهداف‌تان خیلی دیر باشد. از تأخیر و تجربه‌ی ناخوشایند مشتری که بگذریم، شما زمان ارزشمندی را از دست می‌دهید.

روش بهتر استفاده از ابزاری است که امکان به اشتراک گذاشتن زمان‌های آزاد‌تان با دیگران را فراهم کند. افراد با آگاهی از زمان‌های آزاد شما، زمانی را که برای‌شان مناسب‌تر است انتخاب می‌کنند. در این راستا برخی از فروشندگان زمان‌های خالی را در برنامه‌شان کاری‌شان در پایان ایمیل‌هایشان در اختیار دیگران می‌گذارند و با تأکید بر «زمانی را که برای‌تان مناسب‌تر است انتخاب کنید»، نشان می‌دهند که بی‌صبرانه در انتظار ۱۰ دقیقه زمان برای مکالمه با مشتری هستند.

۱۳. آیا هر بار زمان زیادی را صرف جست وجو در صندوق نامه‌هایتان می‌کنید تا ایمیل‌های مربوط به مشتری خاص و محتوای آخرین گفت‌وگویتان با او را پیدا کنید؟

اگر پاسخ‌تان مثبت است، زمان‌تان را تلف می‌کنید. باید اطلاعات ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی و زمان‌بندی‌ها را مستقیما در سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان ثبت کنید. با این کار به سادگی از تماس‌های همکاران‌تان با مشتری‌های گوناگون آگاه خواهید شد. به جای جست‌وجو و مرتب‌سازی روش مناسبی را به‌کار بگیرید که از اتلاف وقت‌ جلوگیری کند.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *