برنامه بازاریابی یا طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن (Marketing Plan) از جمله بحثهای مهم در بازاریابی است که در مقایسه با مفاهیم عمومی مدیریت بازاریابی، کتابهای کمتری در مورد آن، چه در زبان فارسی و چه در زبان انگلیسی وجود دارد.
از سوی دیگر، به محض اینکه محصولی برای عرضه داشته باشید، نیازمند تدوین برنامه بازاریابی خواهید بود.
عمدهی کتابهای بازاریابی که اختصاصاً در زمینه تهیه برنامه بازاریابی نوشته شدهاند یا به شدت تئوریک هستند و وارد جزئیات شدهاند و یا در حدی از پرداختن به جزئیات اجتناب کردهاند که عملاً عصارهی اصلی بحث برنامه بازاریابی در آنها فراموش شده و اگر دنبال نمونه برنامه بازاریابی (یا حداقل نقشهی راهی برای تدوین آن) باشید، شما را ناامید میکنند.
مالکوم مک دونالد کتابهای متعددی در زمینه طرح بازاریابی و نحوه نگارش و تدوین برنامه بازاریابی تالیف کرده است که عمدهی آنها در سطح بینالمللی به عنوان منابع معتبر مورد استفاده قرار میگیرند.
کتاب برنامه بازاریابی برای چه کسانی مناسب است؟
- کسانی که تا کنون سابقه تدوین یک طرح بازاریابی ساختاریافته نداشتهاند.
- کسانی که سابقه تدوین برنامه بازاریابی دارند و صرفاً میخواهند به عنوان یک منبع ایده، کتابی در این زمینه را ورق بزنند و مطالعه کنند.
- کسانی که درسهای مرتبط با مدیریت بازاریابی را به صورت کلاسیک نخواندهاند، اما برای کار خود به دانش بازاریابی نیاز دارند.
- کسانی که حوصلهی خواندن یک کتاب تئوریک بدون تصویرسازی و کاملاً خشک و رسمی را ندارند.
- کسانی که قصد نوشتن برنامه بازاریابی برای محصولات FMCG دارند.
کتاب برنامه بازاریابی چه کسانی را (احتمالاً) راضی نخواهد کرد؟
- کسانی که به دنبال طرحی جامع و جزءنگرانه در مورد تدوین گام به گام یک برنامه بازاریابی هستند.
- کسانی که جنس محصول آنها فیزیکی نیست (ارائه دهندگان خدمات)
- کسانی که به دنبال تدوین طرح بازاریابی برای محصولات دیجیتال در فضای مجازی هستند.
منبع : https://motamem.org
دیدگاهتان را بنویسید