یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایجاد پرسونای خریدار، یافتن افرادی است که بتوانید با آنها صحبت کنید و بفهمید مشتری‌های شما چه پرسونایی دارند. به عبارت دیگر باید چند مصاحبه انجام دهید تا بفهمید چه چیزی مخاطبان هدف‌تان را برمی‌انگیزد. اما چگونه می‌توانید این افراد را برای مصاحبه پیدا کنید؟ منابع اندکی وجود دارد که باید به آنها مراجعه کنید:
۱. مشتری‌ها

پایگاه مشتری‌های کنونی‌‌، بهترین جا برای شروع مصاحبه‌هاست، چرا که آنان پیش از این محصول‌تان را خریده‌اند و با شرکت شما آشنا شده‌اند. این احتمال وجود دارد که دست‌کم برخی از این مشتریان نمونه‌ی بارز پرسونای هدف باشند.

به هر دو گروه مشتریان خوب و بد بپردازید. نباید فقط با افرادی صحبت کنید که عاشق محصول‌تان هستند و می‌خواهند یک ساعت با حرارت درباره‌ی مزایای آن صحبت کنند. مشتری‌های ناراضی نیز به شما کمک می‌کنند به درک بهتری از پرسونای خریدار برسید. برای مثال، ممکن است متوجه شوید برخی از این مشتری‌های بد گروه‌های بزرگتری دارند و درنتیجه برای جلب همکاری آنان باید بیشتر بکوشید. یا ممکن است متوجه شوید محصول شما برای مشتری‌های «بد» بیش از حد تکنیکی و استفاده از آن برایشان دشوار است. در هر دو حالت چیزی درباره‌ی محصول‌ و چالش پیش‌روی مشتری‌ یاد می‌گیرد.

یکی دیگر از فایده‌های مصاحبه در این است که گاهی باعث می‌شود دیگر نیازی نباشد به مشتریان مشوق‌هایی مانند کارت هدیه (مشوقی رایج برای کسانی که در پیمایش‌ها یا مصاحبه‌ها شرکت می‌کنند) بدهید. مشتری معمولا دوست دارد حرف‌هایش شنیده شود و مصاحبه با ‌آنها این فرصت را فراهم می‌کند تا او درباره‌ی جهان، چالش‌ها و تفکر خود با شما صحبت کند. مشتری‌ها می‌خواهند در محصولی که از آن استفاده می‌کنند تأثیر بگذارند درنتیجه ممکن است متوجه شوید پس از مصاحبه با آنها بر میزان وفاداری‌شان به شرکت شما افزوده شده است. هنگامی که به مشتری‌ها نزدیک می‌شود به‌یاد داشته باشید که هدف‌تان آگاهی از بازخورد آنهاست، موضوعی که ارزش بسیار زیادی برای کسب‌وکارتان دارد.
۲. مشتری‌های بالقوه

اطمینان یابید با افرادی که محصول شما را نخریده‌اند یا اطلاعات خوبی درباره‌ی شرکت شما دارند نیز مصاحبه می‌کنید. مشتری‌های بالقوه‌ی کنونی گزینه‌های بسیار خوبی برای مصاحبه هستند زیرا همین حالا نیز اطلاعات تماس آنها را در اختیار دارید. با استفاده از این داده‌ها و اطلاعات مشخص کنید کدام یک از این افراد می‌تواند با پرسوناهای هدف شما هماهنگ باشد.
۳. ارجاع‌دهندگان

ارجاع‌دهندگان یا کسانی که دیگران را به کسب‌وکار شما ارجاع می‌دهند با کسانی در ارتباطند که می‌توانند متناسب با پرسونای هدف شما باشند. به‌خصوص اگر می‌خواهید سراغ بازارهای جدید بروید یا هنوز چندان مشتری ندارید، این گزینه بیشتر به کارتان می‌آید. از شبکه‌‌ی ارتباطی‌تان (همکاران، مشتری‌های کنونی، مخاطبان شبکه‌های اجتماعی) استفاده کنید تا افرادی را که ممکن است دوست داشته باشید با آنها مصاحبه کنید بیابید. شاید یافتن افراد به این شیوه کار دشواری باشد اما احتمالا مصاحبه‌های بسیار خوبی خواهید داشت. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، جستجو در لینکداین را امتحان کنید و ببینید که کدام نتایج، با آنچه می‌خواهید مشابهت دارد.
۴. شبکه‌های بیرونی

برای مصاحبه با افرادی که به‌هیچ‌وجه از طریق شرکت خود به آنان دسترسی ندارید، از شبکه‌های ارتباطی غیر از شبکه‌های خود استفاده کنید. در این صورت بر افرادی که به این شکل به خدمت می‌گیرد کنترل کمتری خواهید داشت، اما این شیوه برای استفاده‌ی سریع از کاربران به منظور آزمودن محصولات، بسیار مناسب است.

برگرفته از : سایت چطور دات کام

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *