ایدهٔ اول: بیش‌فروشی محصولات

ممکن است اصطلاح «بیش‌فروشی» برای‌تان ناآشنا باشد، پس بهتر است ابتدا تعریف ساده‌ای از آن بیان کنیم: بیش‌فروشی در حقیقت به رویکردی گفته می‌شود که طی آن محصولی به مشتری فروخته می‌شود که کمی از لحاظ ارزشی، بهتر از محصولی است که خود مشتری مد نظر داشته است.

در بسیاری از کسب‌وکارها، بیش‌فروشی در مقایسه با جذب مشتریان جدید می‌تواند به مراتب نتایج بهتری به همراه داشته باشد. بعضا ممکن است پیش بیاید که مشتریان کسب‌وکاری بخصوص از دسترس‌پذیر بودن محصولی باارزش‌تر اطلاعی نداشته باشند؛ یا شاید از محصول اطلاع داشته باشند، اما به اطلاعات بیشتری برای متقاعد شدن و خرید آن محصول احتیاج داشته باشند. برای نمونه این سؤالات را مد نظر قرار بدهید: آیا (فرضا) یکی از محصولات شما با چرم باکیفیت‌تری ساخته شده است؟ یا اینکه محصولی دارید که یکی از اجزای آن دست‌ساز باشد؟ به هر عنوان هر کسب‌وکاری چنین محصولاتی دارد و بهتر است بر تفاوت‌های این‌چنینی تأکید شود (البته به فراخور اوضاع و زمان) و نظر مشتری را در مورد درخواست احتمالی‌اش مبنی بر به‌روز کردن محصول جویا شد.

زمانی که از بیش‌فروشی برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی خود بهره می‌گیرید، دو موضوع اساسی را حتما باید مد نظر قرار بدهید:

  • از این مسئله که بیش‌فروشی شما مرتبط با محصول (یا محصولات) اصلی است، اطمینان حاصل کنید.
  • به حدود قیمتی که احتمالا مشتریان شما انتظار خواهند داشت، حساسیت نشان بدهید.

قیمتی که شما برای محصول خود در نظر می‌گیرید باید متناسب با نیازهای اساسی مشتری باشد و زمانی که قیمت پایه‌ای برای مشتری تعریف می‌شود، احتمال دارد نسبت به افزایش قیمت واکنش خوبی نشان ندهند. قیمت پایه در بیشتر مواقع همان قیمتی است که مشتری برای نخستین بار مشاهده می‌کند و آن را با قیمت محصولات دیگر مورد سنجش قرار می‌دهد، بنابراین محصول جدیدی که به مشتری معرفی می‌کنید (محصولی که برای بیش‌فروشی در نظر گرفته شده است) باید به مراتب بهتر از محصول اصلی باشد تا مشتری زیر بار پرداخت قیمت اضافی برود.

اگر تجربهٔ خرید کامپیوتر یا لپ‌تاپ را داشته باشید، احتمالا با این مورد برخورد کرده‌اید که پس از انتخاب مدل محصول مورد نظرتان، معمولا شرکت فروشنده آپگریدهای موجود برای محصول را هم به شما نشان خواهد داد (که همان سیاست بیش‌فروشی است) یا لوازم و قطعات جانبی موجود برای محصول‌تان را (که سیاست فروش جانبی است).

ایدهٔ دوم: استفادهٔ مؤثر از اینستاگرام

اینستاگرام در حال حاضر بالغ بر پانصد میلیون کاربر دارد که روزانه در آن فعالیت می‌کنند و به همین خاطر به‌عنوان یکی از مهمترین و روبه‌رشدترین برنامه‌های حاضر در شبکهٔ اجتماعی شناخته می‌شود که زمینه‌ساز ارتباط میان مشتریان و برندهای مختلف می‌شود.

در صورتی که از محصولات خود عکس‌های جذاب بگیرید، با برنامه‌ریزی درست از هشتگ‌ها استفاده کنید و در نهایت با زمان‌بندی درست در اینستاگرام پست بگذارید، آنگاه می‌توانید به افزایش تعداد کسانی که محصولات شما را دنبال می‌کنند امیدوار باشید. به‌خاطر داشته باشید که برای داشتن حضوری مؤثر در اینستاگرام باید توجه دنبال‌کننده‌هایتان را جلب کنید.

اما چگونه می‌توان در اینستاگرام توجه مخاطبان را به خود جلب کرد؟ برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد: می‌توانید برای دنبال‌کننده‌های خود برنامه‌های رقابتی در نظر بگیرید یا آنکه اطلاعاتی از چگونگی روند ساخت محصولات‌تان یا پشت‌صحنهٔ یک کمپین در اختیار آن‌ها قرار بدهید.

با پرداخت هزینه‌ای مشخص در اینستاگرام می‌توانید روش‌های دیگری برای این کار در اختیار بگیرید. در زمینهٔ بازاریابی تجارت الکترونیک، می‌توانید اطلاعات مرتبط با محصولات‌تان را به پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام اضافه کنید و امکان خرید مستقیم محصولات توسط دنبال‌کننده‌ها را فراهم کنید. این روش، ازجمله روش‌های کلیدی برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی است.

ایدهٔ سوم: کاهش سبدهای خرید رها شده

هر بار که مشتری شما سبد خرید خود را رها کند و فرایند خرید را تکمیل نکند برای کسب‌وکار شما ضرری به شمار خواهد آمد. این پدیده به علت اهمیت زیادش، به‌دقت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. اتفاقی که در این زمان می‌افتد این است که کاربر تعدادی از محصولات را به سبد خرید خود اضافه می‌کند اما در مراحل پایانی خرید پشیمان شده و به کلی آن را رها می‌کند. بنا به آمار منتشرشده در این باره ۶۹٫۲۳% سبدهای خرید به این شکل رها می‌شوند. این درصد میزان قابل‌توجهی است و اتخاذ تدبیر برای کاهش آن را ضروری می‌کند. شاید یک یادآوری یا چیزی شبیه به آن بتواند در این زمینه مشکل‌گشا باشد: برای نمونه اگر در مراحل پایانی خرید، کاربر شما تخفیفی دریافت کند، امکان رها کردن سبد خریدش به مراتب کمتر می‌شود. این یادآوری می‌تواند با ایمیل، پوش نوتیفیکیشن یا یک کمپین ریتارگتینگ انجام شود. با ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد، مشتری شما پس از آنکه سبد خرید خود را رها کرد یا به محصولی علاقه‌مندی نشان داد ولی خرید نکرد مورد هدف قرار می‌گیرد و در سایت‌های مختلف دیگری که می‌رود مجددا آن تبلیغ را می‌بیند. این یادآوری احتمال خرید آن کاربر را به مراتب افزایش خواهد داد. پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت بزرگترین ارائه‌کنندهٔ تبلیغات ریتارگتینگ در ایران است که برندهایی چون تخفیفان، دیجیکالا، بامیلو و … برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی خود از آن استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید ریتارگتینگ یکتانت را به مدت یک هفته به‌صورت رایگان تست کنید.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *