خلق برند‌بوکی که هم برای اعضای سازمان‌تان جذاب و کاربردی باشد و هم برای مشتریان چالشی بزرگ است. اما نکاتی طلایی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید برند‌بوکی واقعا پر‌قدرت خلق کنید. مؤثر‌ترین نکات این موارد‌ند:

۱. تصمیم بگیرید مخاطب اصلی برند‌بوک شما کیست

پیش از ساختن برند‌بوک باید مشخص کنید قرار است چه کسانی این دستور‌العمل‌ها را دریافت، مطالعه و استفاده کنند. شناخت مخاطبان هدف واقعا مهم است چون شما محتوای خود را بر همین اساس خلق می‌کنید. مثلا اگر مخاطبان شما افرادی خارج از گروه خودتان هستند، نباید از اطلاعات فنی یا اصطلاحاتی استفاده کنید که درک‌شان برای دیگران سخت است. در این وضعیت بهتر است از زبانی دوستانه استفاده کنید و مخاطبان را جذب و با محتوای برند‌بوک درگیر کنید.

۲. هرچه ساده‌تر بهتر

اگر می‌خواهید همه از دستور‌العمل‌های شما استقبال کنند باید همه‌چیز را ساده توضیح دهید. باید مطمئن شوید تمام مطالب و توضیحات برند‌بوک برای افراد و گروه‌های مختلف (کارمندان، شرکا، مشتریان و حتی رقبا) قابل‌فهم است. البته ساده‌کردن استفاده از برند‌بوک وقت‌گیر است اما از اتلاف وقت شما در آینده پیشگیری می‌کند.

۳. خلاقانه فکر کنید

برند‌بوک‌ها نماینده خلاقیت برند‌ هستند. قاعده‌ای درمورد ساختن برند‌بوک وجود ندارد، بنابراین می‌توانید از خلاقیت‌تان استفاده کنید و درنتیجه به افزایش آگاهی از برند‌ کمک کنید. مثلا الزامی وجود ندارد که برند‌بوک شما در قالب پی‌دی‌اف باشد؛ پس می‌توانید آن را به‌صورت اینترنتی عرضه کنید. سعی کنید در برند‌بوک از عناصری خلاقانه استفاده کنید اما مراقب باشید خیلی پیچیده نشود. یادتان باشد: هرچه ساده‌تر بهتر.

۴. برند‌بوک را به سبک برند‌تان طراحی کنید

برند‌بوک باید واقعا نماینده شرکت شما، فرهنگش و سبک کار شما باشد. مثلا اگر درزمینه تناسب اندام فعال‌ هستید و جایگاهی پر‌انرژی، جوان و سلامت برای خود در نظر دارید، برند‌بوک شما نباید محافظه‌کارانه، مستبدانه و کسل‌کننده باشد. اگر برند‌بوکی درمورد نمایش‌های کارتونی می‌سازید، باید به‌اندازه همان برنامه‌ها سرگرم‌کننده، رنگی و نشاط‌آفرین باشد. اگر برند‌بوک متعلق به یک شرکت مدیریت دارایی‌ست باید تا جای ممکن شفاف و سر‌راست باشد.

۵. برندبوک باید مفید و دقیق باشد

برند‌بوک نباید جای هیچ سوء‌تفاهمی باقی بگذارد. سعی کنید اطلاعاتی دقیق، مفید و کاربردی در اختیار مخاطبان قرار دهید. مثلا اگر شیوه نگارش یا نوعی عملیات فتوشاپیِ خاص را مدنظر دارید، حتما توضیحات کامل را در برند‌بوک ذکر کنید.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *