با گسترش کسب‌وکارهای آنلاین و پررنگ‌ترشدن نقش اینترنت در زندگی مردم، روش‌های تبلیغاتی سنتی نیز رفته‌رفته جای خود را به تبلیغات آنلاین و دیجیتالی می‌دهند. تبلیغاتی که برای مخاطبان بی‌شماری نمایش داده می‌شود که هر روزه درحال گشت‌وگذار در دنیای آنلاین هستند و هر یک می‌توانند به مخاطب و مشتری ارزشمندی برای شما تبدیل شوند. تبلیغات کلیکی نیز شیوه‌ای رایج و متداول درمیان انواع روش های مختلف تبلیغات و بازاریابی اینترنتی است که درصورت استفاده‌ی آگاهانه و درست می‌تواند به پیشرفت سریع و رشد کسب و کار شما کمک کند. در این مقاله توضیح می‌دهیم که تبلیغات کلیکی چیست و چه کاربردها و چالش‌هایی دارد و برای افزایش تأثیرگذاری آن باید چه مواردی را در نظر داشته باشیم.

PPC یا پرداخت به‌ازای کلیک (Pay Per Click) یک مزایده برای جستجوست که در آن آگهی موردنظر خود را ایجاد می‌کنید و سپس برای عبارت‌های کلیدی مختلف برای آن آگهی پیشنهاد قیمت می‌دهید. آگهی شما در بالا و پایین نتایج جستجوی طبیعی که برای آنها پولی پرداخت نشده، نمایش داده می‌شود. پیشنهادهای قیمت بالاتر، شانس بهتری برای به‌دست‌آوردن جایگاه اول دارند. در این نوع تبلیغات، موتور جستجو فقط زمانی‌که کاربری روی آگهی کلیک می‌کند، مبلغی را از شما دریافت می‌کند.

جایگاه‌های آگهی در مزایده به فروش می‌رسد. شما باید بالاترین قیمتی را پیشنهاد دهید که مایلید برای هر کلیک روی آگهی خود بپردازید. اگر بالاترین قیمت را پیشنهاد دهید، این شانس را خواهید داشت که رتبه‌ی شماره‌ یک را در این نتایج حمایت‌شده یا پولی به‌دست بیاورید. البته توجه داشته باشید که گفتیم شانس آن را خواهید داشت. زیرا عامل دیگری نیز وجود دارد که به آن امتیاز کیفیت (quality score) گفته می‌شود و می‌تواند بر رتبه‌بندی آگهی شما تأثیر بگذارد.

اگر کسی روی تبلیغات کلیکی شما کلیک کند، وارد صفحه‌ای از وبسایت می‌شود که در آگهی به آن لینک داده‌اید. شما نیز باید مبلغی را به ارائه‌دهنده‌ی خدمات تبلیغات کلیکی خود بپردازید. البته این مبلغ بیشتر از مقداری که پیشنهاد داده‌اید، نیست. برای نمونه اگر مبلغ حداکثر یک دلار و ۵۰ سنت را برای واژه‌ی کلیدی «ویجت» پیشنهاد داده باشید و این رقم بالاترین پیشنهاد در مزایده باشد، احتمالا در فهرست نمایش‌ داده‌شده در جایگاه اول قرار خواهید گرفت. اگر ۱۰۰ نفر روی تبلیغات کلیکی شما کلیک کنند، موتور جستجو یا سرویس ارائه‌دهنده‌ی خدمات تبلیغات کلیکی، حداکثر مبلغ ۱۵۰ دلار را از شما مطالبه خواهد کرد.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *