دو نوع آمیخته بازاریابی وجود دارد:

آمیخته‌ بازاریابی محصول شامل محصول، قیمت، مکان و (روش‌های) ترویج است و معمولا در مورد کالاها و تولیدات قابل‌ِ لمس به کار می‌رود.
آمیخته بازاریابی خدمت شامل ۳ متغیر دیگر از جمله افراد (people)، شواهد فیزیکی (physical evidence) و فرآیند (process) هم می‌شود.

عبارت «آمیخته بازاریابی» را نخستین بار «نیل بُردِن» (Neil H Borden) در سال ۱۹۶۴ در مقاله‌ای به‌عنوان «مفهوم آمیخته بازاریابی» مطرح کرد. در طول سالیان برخی تحلیل‌گران عقیده داشته‌اند آمیخته بازاریابی موفقیت یا شکست کسب‌وکارها را تعیین می‌کند. تعریف آمیخته بازاریابی درست و کارآمد در آغاز تهیه‌ی طرح بازاریابی امری ضروری است. مفهوم آمیخته بازاریابی در گذر زمان به چارچوبی قابلِ‌اطمینان برای آغاز کسب‌وکار یا معرفی محصولی نو تبدیل شده است.

آمیخته‌ بازاریابی از ۴ متغیر متفاوت تشکیل شده است که به یک اندازه مهم هستند. این متغیرها در شرایط گوناگون تغییر می‌کنند و تغییر هر یک از آنها ممکن است بر متغیرهای دیگر اثرگذار باشد. اکنون با جزئیات بیشتر به هر یک از متغیرهای آمیخته بازاریابی محصول می‌پردازیم.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *