نماد سایت کلینیک مدیریت

استفاده از مدل SOSTAC در برنامه‌ریزی کمپین ( قسمت اول)

با وجود اینکه چارچوب کلی مدل برنامه‌ریزی ساستک پی آر اسمیت به گونه‌ای است که آن را برای استفاده در برنامه‌های بازاریابی و کسب‌وکار ایده‌آل می‌کند، به‌طوری که در ادامه مشاهده خواهید کرد، ابزار تطبیق‌پذیری است و می‌توان از آن برای برنامه‌ریزی کمپین بازاریابی هم استفاده کرد.

برای کسب اطمینان از این مسئله که برنامهٔ کمپین تمامی ویژگی‌های لازم را در خود داشته باشد، استفاده از مدل برنامه‌ریزی ساستک که توسط پی آر اسمیت طراحی شده است، توصیه می‌شود. مدل بازاریابی ساستک برای ایجاد کسب‌وکار، شروع بازاریابی و طرح‌ریزی برنامه‌های بازاریابی دیجیتال و تبلیغات آنلاین بسیار کارآمد و عالی است، چراکه استفاده از آن تا حدودی آسان است و به سادگی می‌توان مفاهیم و قواعد مرتبط با آن را به خاطر سپرد و برای همکاران و آژانس‌های دیگر توضیح داد. این مدل بازاریابی در حقیقت روند برنامه‌ریزی استراتژیکی است که به هنگام طراحی و مدیریت برنامه‌ها می‌توان از آن کمک گرفت. هریک از حروف ساستک (SOSTAC) نماینده یک عبارت است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

وضعیت (Situation)

به‌طور کلی به هنگام تحلیل وضعیت سؤالی که از خود باید بپرسیم این است که در حال حاضر کجا قرار گرفته‌ایم؟ اما اگر پای برنامه‌ریزی برای کمپین در میان باشد، سؤال ما یکی از موارد زیر خواهد بود:

اهداف (Objectives)

باید مشخص کنیم که به کجا می‌خواهیم برسیم.

توصیه می‌شود مدل پیش‌بینی کمپین تبدیل-محوری برای کمپین خود طراحی کنید تا از دسترسی به تعداد مخاطبان کافی اطمینان حاصل کنید و به نتایج دلخواه دست پیدا کنید (برای نمونه افزایش فروش و تعداد مشتری‌های راغب).

استراتژی (Strategy)

به این معناست که چگونه به هدف خود خواهیم رسید؟ به عبارت دیگر، چگونگی دست‌یابی به اهداف در استراتژی خلاصه می‌شود. مشخص کردن استراتژی، در مقایسه با سایر مراحل کار، به زمان نسبتا کمتری نیاز دارد، اما این مسئله به هیچ عنوان از اهمیت آن کم نمی‌کند، بخصوص که مشخص‌کنندهٔ مسیر و جهت تاکتیک‌های مورد استفاده نیز هست. با مشخص کردن استراتژی برای سؤالاتی جواب پیدا می‌کنیم که برخی از آن‌ها را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

خروج از نسخه موبایل