یادداشت‌برداری در حین مکالمه‌ی تلفنی برای فروش دو‌به‌دو مناسب است اما در موقعیت‌های دیگر تنها می‌توانید دو یا سه نکته‌ی مهم را حفظ کنید زیرا بیشتر تمرکزتان روی نوشتن است. امروزه می‌توان ابزارهایی مانند Evernote (یا هر اپلیکیشن کاربردی دیگر) را برای یادداشت‌برداری و ذخیره اطلاعات به‌کار گرفت. البته برخی هم معتقدند بهتر است اصلا یادداشت‌برداری نکنیم.

چه از ابزارهای نوین استفاده کنید یا کاغذ و مداد سنتی را به‌کار بگیرید، همیشه احتمال از دست دادن اطلاعات مهم وجود دارد. یک فروشنده‌ی ماهر، مکالماتش را ضبط می‌کند تا در صورت لزوم با گوش دادن به آنها متوجه نکته‌های ازقلم‌افتاده بشود. مدیران فروش موفق به مکالمات ضبط‌شده‌ی فروشندگان گوش می‌دهند تا بتوانند به آنها برای برداشتن گام‌های بعدی در فرآیند فروش کمک کنند. بنابراین مکالمات را ضبط و به سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان متصل کنید. بنابراین فروشندگان و مدیران فروش به مکالمات مربوط به برنامه‌ی فروش جاری دسترسی خواهند داشت.

سازمان‌های حرفه‌ای از نرم‌افزارهای مانند ExecVision.io و Refract.TV برای بازبینی و بررسی مکالمات استفاده می‌کنند.

۱۵. آیا مدارک قابل‌اتکایی برای استفاده در فرآیند فروش دارید؟

در طول فرآیند فروش، هنگام توصیف توانمندی‌هایتان، نهایی کردن عملیات و مدیریت الزامات دقیقه‌آخری، آمار و اطلاعات به کارتان می‌آیند. در مراحل مختلف فرآیند فروش هنگامی که مشتری درباره‌ی قیمت‌ محصول و داده‌های آماری می‌پرسد، مطالعات و پژوهش‌ها کاربرد بسیاری دارند.

می‌توان محتوای تولید شده را در اختیار همکاران و اعضای تیم قرار داد و امکان دسترسی مشتری به آنها را نیز فراهم کرد. اگر پیوسته نیاز دارید محتوای ارسالی‌تان را تغییر بدهید بهتر است از نرم‌افزارهای مناسبی برای این کار استفاده کنید تا کارتان ساده‌تر و سریع‌تر شود. فراموش نکنید محتوای‌تان باید به طور خودکار به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری‌تان افزوده شود.

۱۶. آیا روش کارآمدی برای آگاهی و ردگیری اینکه هر معامله در چه مرحله‌ای است، دارید؟

پس از شناسایی مشتریان احتمالی، برقراری ارتباط با آنها و ارائه‌ی مشاوره، ضروری است که آگاه باشید هریک از معاملات در چه مرحله‌ای هستند. مواردی که تاریخ قرارداد نهایی آنها نزدیک یا احتمال وقوع آنها بیشتر است باید در برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته شوند. فروشندگان و مدیرانِ بسیاری هنوز این اطلاعات را در دفترچه یادداشت یا تخته می‌نویسند زیرا انتقال آنها در CMR زمان‌بر است. البته در سیستم‌های CRM نوین، تغییر مرحله‌ی یک معامله به سادگیِ کلیک کردن است.

تغییر مرحله‌ی هر معامله در سیستم مدیریت مشتریان (CRM) نه تنها به مدیر فروش در برنامه‌ریزی کمک می‌کند بلکه به گروه بازاریابی نشان می‌دهد کدام فعالیت‌هایشان اثرگذار بوده است. این اطلاعات همچنین به گروه بازاریابی برای بهبود و افزایش کیفیت روش اتصال و راه‌های ارتباطی که به گروه فروش ارائه می‌کنند، کمک می‌کند.

برگرفته از: سایت چطور دات کام

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *