هدف اصلی و بنیادی در بازاریابی محتوا، گردآوری و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات یا همان محتوایی است که به کسب‌وکار شما مربوط است و نزد مخاطبان هدف شما، ارزشمند و کاربردی تلقی می‌شود. استراتژی‌های متعددی هستند که می‌توان از آنها برای بازاریابی محتوا و تولید محتوا بهره گرفت.

با استفاده از این شیوۀ جدیدتر بازاریابی می‌توانید به‌طور غیرمستقیم، علاقه و توجه مخاطبان و مشتری‌ها را به کسب‌وکار و برند خود جلب کنید؛ برخلاف شیوه‌های سنتی بازاریابی که در آنها با استفاده از تبلیغات و به‌طور مستقیم، محصولات یا خدمات را معرفی می‌کنند. این مهم‌ترین و اصلی‌ترین وجه تمایز بازاریابی محتوا با روش‌های سنتی بازاریابی است. طی یکی دو دههٔ گذشته، به‌قدری تبلیغاتِ روش‌های سنتی بازاریابی زیاد شده است که مردم از دیدن مداوم آنها در صفحه‌های اینترنتی و پلتفرم‌های مختلف عاجز شده‌اند و بیشتر آنها حتی بدون نگاه‌کردن به عنوان یا موضوع تبلیغ، آن را می‌بندند.

مثالی برای درک بهتر تفاوت میان بازاریابی محتوا با روش‌های سنتی بازاریابی

برای درک بهتر این تمایز می‌توانیم شیوه استفاده کاربران از پلتفرم پخش ویدئویی مثل یوتیوب را مثال بزنیم: موضوعی در ذهنتان دارید که واقعا می‌خواهید چیز تازه‌ای درمورد آن یاد بگیرید؛ بنابراین وارد چنین وب‌سایتی می‌شوید و موضوع موردنظر را در فیلد جست‌وجو وارد می‌کنید. اتفاقی که در بیشتر مواقع می‌افتد، این است که پیش از پخش ویدئوی موردنظر شما، تبلیغی نشان داده می‌شود؛ اما به‌محض آنکه ثانیه‌شمار تبلیغ به صفر برسد، روی «ردکردن آگهی» کلیک می‌کنید.

تبلیغی که پیش از پخش ویدئوی موردنظر شما نشان داده می‌شود، یک نمونه از روش‌های سنتی بازاریابی است و در سوی دیگر، ویدئوی موردنظر شما، مثالی است عالی از بازاریابی محتوا. ویدئویی که برای دیدن آن جست‌وجو کرده‌اید حاوی اطلاعات ارزشمندی برای شماست و قصد دیدنش را دارید. بازاریاب محتواییِ باهوشی ویدئوی موردنظر را آماده کرده است و به‌این‌شکل، شما را به شمار مشترکان کانال ویدئویی خود اضافه می‌کند و در نهایت، شما را متقاعد به خرید محصول یا استفاده از خدماتی می‌کند که در ارتباط با کانال ویدئویی او هستند. این شیوه متقاعدکردن مشتری و مخاطب در مقابل روش سنتی تقلای مستقیم برای فروش محصول یا ارائه خدمات قرار می‌گیرد: همان تبلیغ یا آگهی که برای ردکردنش لحظه‌شماری می‌کنید.

با درک بهتر اهمیت و مزایای بازاریابی محتوا، حالا احتمالا سؤال‌هایی از جنسی دیگر در ذهنتان شکل گرفته است: اینکه برای استفاده از آن و تولید محتوا از کجا باید شروع کرد؟ بازاریابی محتوا چطور باعث موفقیت و گسترش کسب‌وکار شما می‌شود؟ تعرفه تولید محتوا چگونه است؟ و سؤال‌های دیگری از این دست. در ادامه، جواب این سؤال‌ها را خواهید گرفت.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *