شخص حقیقی که به آن شخص طبیعی هم اطلاق می‌شود، هر فردِ انسان است. در واقع انسان است که طرفِ حق و تکلیف واقع می‌شود و می‌تواند حقوقی داشته باشد و تکالیفی بر عهده او قرار می‌گیرد.

شخص به عنوان طرفِ حق و تکالیف در حقوق، دارای ویژگی‌ها و مشخصات خاصی است که در واقع او را از دیگر اشخاص و موجودات متمایز می‌کنند. در اینجا به طور مختصر به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

 

۱. آغاز و پایان شخص حقیقی

اصولا وجود شخص حقیقی با تولد شروع می‌شود و از زمان تولد است که فرد طرف حق قرار می‌گیرد و می‌تواند از حقوق متعدد برخوردار شود. وجود شخص حقیقی با مرگ خاتمه می‌پذیرد. در واقع انسان با مرگ، شخصیتِ حقوقی خود را از دست می‌دهد و بدیهی است که دیگر نمی‌تواند صاحب حق یا تکلیف شود. به این ترتیب هر فرد انسانی در فاصله‌ی تولد تا مرگ دارای شخصیت حقوقی است و ظرفیت و اهلیت این را دارد که از حقوقی برخوردار شود.

۲. نام و نام خانوادگی

مطابق قانون هر فرد باید دارای یک نام و نام خانوادگی باشد. انتخاب نام کوچک با اعلام کنندگانِ ولادت است و نام خانوادگی نیز همان نام خانوادگی پدر خواهد بود. داشتن و به کار بردن نام و نام خانوادگی هم حق هر فرد است و هم تکلیفی برای او محسوب می‌شود. امضای هرکس و نوشتن نام او در واقع نشانه‌ای از شخصیت و اراده‌ی حقوقی هر فرد است.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *