در ذیل گروه حقوق خصوصی، گرایشی در قالب رشته‌ حقوق تجارت بین الملل پدید آمده است که رشته‌ای پرطرفدار و بسیار کاربردی است. همان‌گونه که از اسم این رشته برمی‌آید، این رشته ناظر به روابط تجاری افراد در سطح بین المللی است. به‌عبارت‌دیگر، موضوع این رشته‌ی حقوقی، روابط تجاری افراد در داخل یک کشور نیست بلکه باید ویژگی بین المللی نیز داشته باشد. اما ضرورت این رشته از کجا نشئت می‌گیرد؟

با نگاهی به سیر تحول تاریخی فعالیت‌های انسان برای رفع نیاز‌های خود، بهتر به موقعیت این رشته پی می‌بریم. انسان‌های اولیه با شکار و کشاورزی امرار معاش می‌کردند. بعد از گذشت مدتی به مبادله‌ی کالا به کالا روی آوردند که در آن با تبادل دسترنج خود با دستاورد‌های دیگری‌، نیاز‌هایشان برطرف می‌شد. پس از چندی گروهی از انسان‌ها به خرید و فروش کالاها نه صرفا برای رفع نیاز خود، بلکه برای معامله با سایرین و کسب سود پرداختند که این افراد در ادامه‌ی توسعه‌ی کسب‌وکار‌ خود، پا از قلمرو زندگی خود فراتر نهادند و به نقاط مختلف سفر کردند و به رابطی برای انتقال دستاوردهای ساکنین نقاط مختلف جهان تبدیل شدند.

در این بین ممکن بود مشکلاتی هم بر سر راه این کسبه پیدا شود، برای مثال اگر مال‌التجاره یا کالای مورد‌ معامله‌ی آنان بدون تقصیر کسی از بین می‌رفت (فاسد یا طعمه‌ی حیوانات درنده می‌شد)، ساماندهی وضعیت ضرردیده و موقعیت این کسبه با این فرض، به مجموعه‌ای از قواعد مورد‌قبول همگان احتیاج داشت که به‌مرور زمان بین افرادی که در این زمینه تجربه کسب کرده بودند جا می‌افتاد و راه‌حلی برای مشکلات آینده‌ی افرادی می‌شد که تجارت را به‌عنوان پیشه‌ی خود برمی‌گزیدند.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *