پیش از آنکه در خصوص مراحل ثبت علامت تجاری توضیح بدهیم باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا باید علامت تجاری خود را ثبت کنیم؟ درواقع روشن‌ترین و نخستین پاسخی که به ذهن می‌رسد این‌ است که تا زمانی‌که علامت تجاری طبق موازین و مراحل قانونی‌ای که در ادامه خواهیم گفت به ثبت نرسد، از حمایت‌های قانونی برخوردار نیست و این یعنی رقیب تجاری شما می‌تواند علامتی بسیار مشابه به علامت شما طراحی و روی کالاهای خود درج کند و باعث سوءِ شهرت و ضرر شما بشود یا به‌راحتی از زحمات و تلاش‌هایی که شما سال‫ها کشیده‫اید و شهرت کسب کرده‫اید و به قول عرفِ بازار «خاک کار» را خورده‫اید بدون پرداخت هیچ هزینه‫ای استفاده و کسب منفعت می‫کند.

ولی اگر علامت تجاری شما ثبت شود هرکسی با هرگونه اقدامی که موجب سوءِ‌استفاده از علامت تجاری ثبت شده شما بشود قابل پیگرد قانونی است. اکنون باید بگوییم که ثبت علامت تجاری بر طبق «قانون ثبت اختراعات، طرح‫های صنعتی و علائم تجاری» مصوب ۱۳۸۶ و آیین‌نامه‌ی اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۷ اجباری توسط قانونگذار به رسمیت شناخته شده و بسیاری از نکات و مراحل کار در همین قانون و آیین‌نامه‌ی آن توضیح داده شده ولی از آنجایی که مراجعه به متون قانونی برای عموم شهروندان مشکل است و متن قانون با رویه‌ی عملی و اجرایی فاصله دارد، لذا در این نوشته می‌خواهیم که مراحل ثبت علامت تجاری را با زبانی ساده بیان کنیم.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *