با وجود این که زمان زیادی از روی کار آمدن کدهای QR می‌گذرد، اما استقبال چندانی از آن‌ها نشده است.

فناوری کدهای QR سعی دارد تا در بسیاری از مواقع توجه ما را به خود جلب کند. کدهای QR‌ را در همه جا می‌توان دید. از قفسه‌های سوپرمارکت گرفته تا مسیرهای پیاده‌روی (و حتی شاید در آینده سنگ قبر!) این کدها خودنمایی می‌کنند.

احتمالا بارها نام کد QR را شنیده‌اید. چنانچه تا به حال به آن دقت نکرده‌اید، با اسکنر QR گوشی خود (که می‌توانید آن را از اپ استور گوشی دانلود کنید) می‌توانید اطلاعات آن را که حاوی لینک نسخه‌ی موبایل مطلب است را مشاهده کنید.

این یک مثال خیلی معمولی از کاربرد کد QR است که گاهی مفید و اغلب بیهوده است. در هر صورت، اطلاعات نهفته در کد QR معمولا نادیده گرفته می‌شود. واقعا چرا آن طور که باید و شاید در استفاده از کدهای QR استقبال نمی‌شود؟ در ادامه توضیحات مربوط به این موضوع را ارایه خواهیم داد.

QR که اختصار Quick Response به معنای پاسخ سریع است، به عنوان یک علامت تجاری در سیستم بارکد دو بعدی شناخته شده است. این روش ابتدا در سال ۱۹۹۴ توسط “دنسو ویو” که یکی از شرکت‌های تابعه‌ی تویوتا بود، اختراع شد. هدف از ابداع این نوع کد، ردیابی وسایل نقلیه‌ای بود که توسط این شرکت مونتاژ می‌شد تا عملکرد قطعات در سرعت بالا، ارزیابی شود. از آنجا که دنسو ویو، حق استفاده از این اختراع را پتنت نکرد و مجوز آن را رایگان گذاشت، استفاده از آن به سرعت فراگیر شد.

بارکدهای یک بعدی معمول، همان خطوط عمودی درج شده روی بسته‌های محصول بودند که اسکن آن‌ها به روش مکانیکی صورت می‌گرفت. به این صورت که با تابش باریکه‌ی نور روی کد، الگوی نور منعکس شده از شکاف‌های سفید بین خطوط خوانده می‌شود.

از طرفی دیگر، کدهای QR نه تنها ۱۰۰ برابر بیشتر از بارکدهای معمولی، ظرفیت پذیرش اطلاعات را دارند، بلکه با روش‌های دیجیتالی هم امکان خوانش اطلاعات، در آن‌ها فراهم است. اطلاعات این بلوک‌ها که از مربع‌های سیاه و سفید کوچک‌تر تشکیل شده‌اند، می‌تواند به وسیله‌ی سنسور یک گوشی هوشمند خوانده شود. سه مربع بزرگ به منظور تراز تصویر عمل می‌کند، در حالی که مربع کوچک‌تر واقع در گوشه، اندازه و زاویه‌ی تصویر را حین اسکن، به صورت عادی در می‌آورد. همان طور که در تصویر سمت چپ مشاهده می‌کنید، نوار آبی نزدیک مربع‌های تراز، حاوی اطلاعات قالب‌بندی شده است و منطقه‌ی زرد رنگ باقی‌مانده شامل داده‌های واقعی بوده که به کدهای باینری تبدیل می‌شوند و قبل از نمایش، خطاهای آن‌ها کنترل خواهد شد. داده‌های کدگذاری شده در مرحله‌ی اول می‌توانند در چهار حالت عددی، عدد و الفبا، بایت/باینری و کانجی خوانده شوند. ضمن این که اشکال دیگر اطلاعات هم می‌توانند با پسوندهای مناسب نمایش داده شوند.

هر چه فناوری کدهای QR بیشتر تکامل پیدا می‌کند، اطلاعات بیشتری را در خود جای می‌دهد. نسخه اولیه‌ی کد QR یک مربع ۲۱ در ۲۱ پیکسل بود که فقط اطلاعاتی با ۴ کاراکتر را در بر می‌گرفت. در حالی که نسخه‌ی اخیر کد QR یک مربع ۱۷۷ در ۱۷۷ پیکسل است که می‌تواند ۱۸۵۲ کاراکتر را در خود نگه دارد که این مقدار، معادل چند صفحه داده و اطلاعات است.

علاوه بر صعنت خودرو، دیگر صنایع هم از کدهای QR به مدت طولانی بهره‌مند شده‌اند. ضمن این که امروز هم در کاربردهای زیادی، از ردیابی موجودی گرفته تا حمل و نقل، تدارکات و بلیت‌های آنلاین از این فناوری استفاده می‌شود. در این میان گروه‌های موسیقی هم در فیلم‌های آپلودی خود روی یوتیوب، از کدهای QR برای یادآوری نمایش بعدی استفاده می‌کنند. صاحبان کسب و کار، با قرار دادن اطلاعات مسیریابی گوگل مپ بر کد QR، آن را روی کارت ویزیت خود چاپ کرده تا پس از اسکن، صفحه‌ی وبسایت یا اطلاعات ایمیل/ ارسال متن را به صورت خودکار باز کند.

یکی از پناهگاه‌های حیات وحش در فلوریدا، این کدها را روی علایمی نصب کرده و در مسیر عبور قرار داده است تا بر اساس اطلاعات جانوران محلی، برنامه‌ریزی کند.

بنابراین، با وجود تمامی روش‌های جدید و جالبی که در استفاده از این تکنولوژی رو به رشد، استفاده شده است، چرا چندان محبوبیت خاصی در بین عموم ندارد؟ بنا به گزارش شرکت کام اسکور (Comscore)، فقط ۲۰ درصد آمریکایی‌ها، ۱۶ درصد کانادایی‌ها و ۱۲ درصد اسپانیایی‌ها و بریتانیایی‌ها، از قابلیت کد QR‌ در گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند.

کلمات کليدي : ،

نسرين رضاجو

مديرداخلي و معاون اجرايي مدرسه غيردولتي فردوسي. سابقه ٨سال فعاليت كاري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *