نقش فناوري اطلاعات در كاهش هزينه‌هاي كيفيتِ سازمانها و شركتها

سازمان‌ها و شركت‌ها با به كارگيري و پياده‌سازي فناوري اطلاعات توانايي انجام بهتر و ساده‌تر وظائف خود را افزايش مي‌دهند و از اين طريق قادرند روش كار خويش را دگرگون سازند. آينده از آن سازمان‌هايي خواهد بود كه خود را با واقعيات جديد و الزامات آن هماهنگ مي‌سازند. مديراني كه به دنبال استفاده از فناوري اطلاعات (IT) در اجراي مديريت هزينه‌هاي كيفيت  هستند، مي‌توانند با عنايت به تجزيه و تحليل اطلاعات و خرابي، همزمان با بررسي‌هاي بازار ، خطوط توليد ، آزمايش‌ها و طرح قابليت‌هاي اطمينان محصول ، ضمن افزايش كيفيت كه همانا خواست مشتري است، هزينه‌هاي كيفيت را كاهش بخشند.IT  با تعديل فرآيندهاي كاري، بر بهبود بهره‌وري و كيفيت خدمات و نيز حفظ بانك اطلاعاتي جامع در مورد مشتريان، عرضه كنندگان، كارمندان و فرآيندها و پروژه‌ها، توسعه و پيشرفت سازمان را عامل خواهد شد.

در سازمان‌هاي مبتني برIT ، از سيستم‌ها و شبكه‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي براي بهبود ارتباطات، چرخش و دسترسي سريع اطلاعات، سهولت پروسه‌ها و تحليل بر روي اطلاعات، امنيت اطلاعات و در نهايت ارتباط با دنياي خارج استفاده مي‌كنند و راه حل منطقي براي مديريت فراهم مي‌آورد تا  همراه با كاهش هزينه‌ها و زمان، سعي شود تا همه  امور از يك نقطه مركزي كنترل و نظارت شود.

 

هزينه‌هاي كيفيت

بطور كلي مي‌توان هزينه‌هاي كيفيت را به چهار دسته تقسيم‌بندي نمود كه عبارتند از:

1-  هزينه‌هاي پيشگيري (Prevention)                  2-  هزينه‌هاي ارزيابي (Appraisal)

3-  هزينه نقص داخلي (Internal Failure Costs)   4- هزينه نقص خارجي (External Failure Costs)

کلمات کليدي : ،

نسرين رضاجو

مديرداخلي و معاون اجرايي مدرسه غيردولتي فردوسي. سابقه ٨سال فعاليت كاري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *