اقتصاد و صنعت بانکداری جهانی در سال‌های اخیر وابستگی بیشتری به تکنولوژی، ابزارها و خدمات مبتنی بر آن پیدا کرده‌اند. ظهور پدیده استارت‌آپ‌های مالی یا «فین‌تک» هم نتیجه پیوند دو صنعت بانکداری و تکنولوژی است. از خدمات پرداخت گرفته تا انتقال و ارسال پول، حالا استارت‌آپ‌ها به دنیای خدمات مالی نفوذ کرده و بسیاری از استعدادهای جوان مشغول در بانک‌ها و موسسات مالی را اغوا کرده‌اند.

 

روند رشد سریع استارت‌آپ‌های فین‌تک از نگاه تیزبین سرمایه‌گذاران هم دور نمانده و آنها را به حضور در این عرصه جدید و رو به رشد ترغیب می‌کند. با این اوصاف ترکیبی از شیفتگان تکنولوژی که تی‌شرت می‌پوشند با سرمایه‌گذاران و مدیران مالی کت و شلوارپوش، قرار است آینده سرویس‌های مالی را تغییر بدهند. در واقع به دلیل اهمیت این موضوع است که مجله معتبر بیزینس اینسایدر به بررسی، انتخاب و معرفی ارزشمندترین استارت‌آپ‌های مالی یا فین‌تک پرداخته است که در اینجا با آنها آشنا می‌شویم:

 

1- Ant Financial: این استارت‌آپ چینی که در سال 2004 تاسیس شده، در واقع مجری بزرگ‌ترین سرویس ارائه‌دهنده خدمات پرداخت موبایلی چین یعنی Alipay با 450 میلیون نفر کاربر و 170 تراکنش روزانه است. Alipay زیرمجموعه غول تجارت الکترونیک چین یعنی Alibaba است. این شرکت با افزایش سرمایه 5/ 4 میلیارد دلاری حالا ارزشی برابر 60 میلیارد دلار داشته و به این ترتیب ارزشمندترین استارت‌آپ فین‌تک جهان است.

 

2- Lufax: یک استارت‌آپ چینی دیگر که در واقع یک پلت‌فرم وام‌دهنده مستقیم در یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان است. این شرکت خدمات آنلاینش را در صد فروشگاه در 80 شهر چین ارائه می‌دهد. Lufax از زمان تاسیسش در سال 2011 تاکنون 20 هزار وام با مجموع ارزش 5/ 2 میلیارد دلار ارائه کرده است. جالب است بدانید که این استارت‌آپ تحت نظارت و کنترل Ping An Insurance، ارزشمندترین شرکت بیمه‌گذار چین است. حالا Lufax با افزایش 69/ 1 میلیارد دلاری سرمایه‌اش، ارزشی برابر 5/ 18 میلیارد دلار دارد و به‌عنوان دومین استارت‌آپ فین‌تک جهان شناخته می‌شود.

3- JD Finance: این استارت‌آپ چینی ارائه‌دهنده خدمات مالی، ساختاری گره‌خورده با خرید آنلاین دارد و در سال 1998 تاسیس شده است. این استارت‌آپ در واقع زیرمجموعه‌ای از فروشگاه آنلاین JD.com است و اعتبار لازم را به مشتریان برای خرید از این فروشگاه آنلاین می‌دهد. این استارت‌آپ با افزایش یک میلیارد دلاری سرمایه‌اش حالا ارزش 7 میلیارد دلاری دارد.

 

4- Qufenqi: یک استارت‌آپ چینی دیگر که امکان خرید اقساطی محصولات الکترونیک را به مشتریانش می‌دهد. این شرکت نوپا که در سال 2014 راه‌اندازی شده است، در مدتی کوتاه درآمد و سود خوبی به‌دست آورده و درحال تبدیل شدن به یکی از بهترین استارت‌آپ‌های مالی از نظر سرعت رشد است. این شرکت با رشد سرمایه 874 میلیون دلاری حالا ارزشی برابر 9/ 5 میلیارد دلار دارد.

 

5- Stripe: اولین استارت‌آپ مالی آمریکایی این فهرست که در زمینه پرداخت آنلاین برای شرکت‌ها و کسب و کارها فعالیت می‌کند. حالا شرکت‌های مهم و شناخته‌شده‌ای مانند Fitbit، Pinterest، Twitter، Salesforce.com، Lyft و The Guardian از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند. این استارت‌آپ در سال 2010 در سانفرانسیسکو تاسیس شده است و حالا با رشد سرمایه 260 میلیون دلاری، ارزش 5 میلیارد دلاری دارد.

 

6- SoFi: یک پلت‌فرم وام‌دهنده شخصی برای دانشجویان که در سال 20111 در سانفرانسیسکو تاسیس و راه‌اندازی شد. این استارت‌آپ از زمان تاسیسش تا به حال بیش از 10 میلیارد دلار وام به حدود 150 هزار نفر از اعضایش ارائه داده است و حالا با افزایش سرمایه 3/ 1 میلیارد دلاری، ارزشی برابر 4میلیارد دلار دارد.

 

7- Credit Karma: این استارت‌آپ سانفرانسیسکویی که در سال 2007 تاسیس و راه‌اندازی شده است، در زمینه ارائه رایگان گزارش‌های آنلاین حساب‌های اعتباری و ارزش پرداخت شده برای آنها با هدف تبلیغات مربوط به محصولات مالی، فعالیت می‌کند. این شرکت که بازوی سرمایه‌گذاری گوگل یعنی Google Capital یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران آن است، حالا 60 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. این استارت‌آپ حالا با افزایش سرمایه 368 میلیون دلاری، ارزشی برابر 5/ 3 میلیارد دلار داشته و هفتمین استارت‌آپ ارزشمند فین‌تک دنیا است.

 

8- Oscar Health: این استارت‌آپ نیویورکی ارائه‌دهنده خدمات بیمه سلامت آنلاین و دیجیتال است که در سال 2013 تاسیس شده است. این استارت‌آپ تنها بعد از 16 ماه از تولدش، ارزش یک میلیاردی به‌دست آورد و سرمایه‌گذاران مهمی مانند پیتر تی‌یل یکی از موسسان شرکت PayPal، شرکت بزرگ Goldman Sachs و لی کاشینگ ثروتمندترین مرد آسیا دارد. این استارت‌آپ با افزایش سرمایه 5/ 727 میلیون دلاری، حالا 7/ 2میلیارد دلار ارزش دارد.

 

9- Mozido: یک استارت‌آپ نیویورکی دیگر که در زمینه ارائه خدمات پرداخت موبایلی، خرید آنلاین و کیف پول الکترونیکی فعالیت می‌کند. این شرکت در واقع به کسب و کارهای کوچک اجازه می‌دهد تا به مشتریانشان تحفیف و امتیازات ویژه وفاداری ارائه بدهند؛ به همین دلیل هم هدف آن بازارهای در حال توسعه و نوظهوری مانند مکزیک، جنوب شرق آسیا و آفریقا هستند. «اریک اشمیت» مدیر عامل پیشین و محبوب گوگل یکی از سرمایه‌گذاران این استارت‌آپ است. Mozido در سال 2005 تاسیس شده است و حالا با افزایش سرمایه 2/ 307 میلیون دلاری، ارزشی برابر 4/ 2 میلیارد دلار دارد.

 

10- Adyen: یک استارت‌آپ هلندی معروف است که در زمینه ارائه خدمات پرداخت آنلاین فعالیت می‌کند. این شرکت نوپا که در سال 2006 راه‌اندازی شده، پلت‌فرمی آنلاین برای ارائه خدمات پرداخت برای شیوه‌های تراکنش مالی مختلف است. حالا شرکت‌های بزرگی مانند Facebook، Airbnb، Uber، SoundCloud و Netflix مشتریان این استارت‌آپ هستند؛ استارت‌آپی که سرمایه‌گذاری افرادی مانند «مارک زوکربرگ» و «جک دوروسی» را به‌عنوان پشتوانه با خودش دارد. این استارت‌آپ آمستردامی حالا رشد سرمایه 266 میلیون دلاری را تجربه کرده است تا ارزش آن به 3/ 2میلیارد دلار برسد.

کلمات کليدي : ، ،

admin admin

طراح و توسعه دهنده سیستم های مبتنی بر وب. واحد طراحی وب سایت وب رمز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *