آموزش همزمان در یک زمان واقعی و در یک محل اتفاق می‌افتد. در ارتباط همزمان لازم است که هر دو نفر در یک زمان مشخص حاضر باشند. مثل چت کردن، کلاس‌های مجازی و ویدئوکنفرانس‌ها.
آموزش غیر همزمان، مستقل از زمان است. دوره‌های «خودآموز» یک نمونه از آموزش غیر همزمان است، زیرا می‌تواند در هر زمان برگزار شود. ایمیل یا انجمن‌های تخصصی، از نمونه‌های دیگر این شیوه هستند.
در حالت ایده آل، فراگیران هر دوره را بر اساس زمان‌بندی و برنامه‌های خودشان با استفاده از پلتفرم آموزشی LMS به اتمام می‌رسانند.
امروزه بیشتر طراحان آموزشی، شیوه‌ی آموزشی غیر همزمان را انتخاب می‌کنند. با توجه به نیازها و هرم آموزشی، انتخاب شیوه‌های آموزش الکترونیکی می‌تواند به شکل‌های زیر باشد:

خود خوان

امروزه یکی از شیوه‌های مرسوم، یادگیری با استفاده از ویکی، وبلاگ‌ها و سایر محتواهای آموزشی نظیر اسلایدها و کتاب‌های الکترونیک است و از این طریق می‌توان اطلاعات اولیه بسیاری درباره یک موضوع را کسب کرد. همچنین این مورد به متخصصانِ موضوع موردنظر اجازه می‌دهد تا فراگیران را در کلاس‌های آموزشی گروه‌بندی کنند و سؤالات و مشکلات آن‌ها را برطرف نمایند.

برنامه‌های صوتی- تصویری

دومین شیوه‌ی رایج در آموزش، ساخت یک ویدئو نمایشی برای آموزش فراگیران است. آموزش از طریق برنامه‌های صوتی- تصویری، یکی از روش‌هایی است که مخاطبان از طریق مشاهده، مطالب آموزشی را می‌آموزند.

مبتنی بر کامپیوتر و اینترنت

در این نوع از آموزش، دوره‌های آموزشی الکترونیکی به شکل سی‌دی یا در نرم‌افزارهای کامپیوتری در اختیار فراگیران قرار می‌گیرد. دوره‌های الکترونیک همچنین می‌توانند بر بستر وب، به کمک اینترنت و سیستم‌های مدیریت محتوا در دسترس قرار بگیرند. دوره‌ها به‌صورت خودآموز هستند و افراد هیچ تعاملی با مربی یا سایر یادگیرندگان ندارند. این شیوه برای فراگیران بزرگ‌سال بسیار مناسب است و به آنها انگیزه می‌دهد تا مهارتی جدید بیاموزند و رزومه خود را پربارتر کنند.

آموزش تلفیقی

این شیوه ترکیبی از آموزش همزمان و غیر همزمان است. برخی از آموزش‌ها مثل آموزش فروش، باید یک ارتباط رودررو باشد؛ تا بتواند کاملاً تأثیرگذار باشد. روش تلفیقی در مواردی که یک کلاس برای تمرین و تعامل وجود داشته باشد، بهترین عملکرد را دارد.

آموزش از طریق موبایل

هزینه مناسب و در دسترس بودن تلفن‌های همراه، فضای مناسبی را برای آموزش از طریق موبایل فراهم کرده است. البته باید به قابلیت‌های تلفن همراه از جمله: فضای دیسک، اتصال به اینترنت و اندازه صفحه‌نمایش توجه داشت. طراحی نرم‌افزارهایی که قابلیت پاسخگویی دارند، می‌تواند بسیاری از هزینه‌های تولید و همچنین زمان پروژه را کاهش دهد. ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی نظیر captivate امکان طراحی نرم‌افزارهایی با ویژگی پاسخگو بودن برای دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌آورد که این امر مزیتی بزرگ است و موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ی تولید یک دوره‌ی آنلاین می‌شود.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *