عوامل متعددی بر وجدان کاری تأثیر می‌گذارند که ما حتی از وجودشان هم خبر نداریم. پس باید این عوامل را قبل از اینکه از کنترل خارج بشوند، شناسایی کنیم.

در بعضی تیم‌های ورزشی حرفه‌ای بعد از تمرینات سخت، به بازیکنان استراحت داده می‌شود. هدف از این استراحت، رسیدن به درک درستی از تلاش کردن است. در واقع بعد از اینکه فردی به‌شدت در گیرودار تلاش و کوشش تیمی است، او را متوقف می‌کنند و به فکر کردن درباره‌ی مسیر طی‌شده و تلاش صورت‌گرفته وادار می‌کنند.

همه‌ی ما وقتی به‌سختی کار می‌کنیم، خسته می‌شویم و این خستگی ما را در تله‌ی این فکر اشتباه اسیر می‌کند که به دستاوردهای زیادی رسیده‌ایم، اما کم‌کم بی خوابی و خستگیِ کار زیاد باعث می‌شود تا فارغ از میزان کاری که انجام داده‌ایم، به نتایج چندان خوبی نرسیم.

خستگی و فشار کاری به اشتباه باعث می‌شوند احساس کنیم وجدان کاری بالایی داریم. این روند در ذهن و برنامه‌ی ما ادامه می‌یابد و درنتیجه تمام کارهایمان را تا رسیدن به این نقطه از خستگی ادامه می‌دهیم، زیرا فکر می‌کنیم که خستگی و فشار یعنی داشتن وجدان کاری!

وقتی خسته هستیم، کارها و وظایفی را برمی‌گزینیم که ساده‌تر هستند. احساس می‌کنیم که دستاوردهای زیادی داشته‌ایم، اما کارهای مهم را کنار گذاشته‌ایم چون خسته بوده‌ایم و حس‌وحال کافی نداشته‌ایم. بسیار مهم است که بدانید آیا تیم شما مجموعه‌ای از کارهای ریز و بی‌اهمیت را پیش می‌برد یا به امور اساسی و مهم می‌پردازد؟ ظرفیت‌ها و نگاه افراد نیز به میزان تلاش متفاوت است، پس به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *