نماد سایت کلینیک مدیریت

گام هفتم: عقاید و افکار منفعلانه را کنار بگذارید

«من به‌شدت به شانس اعتقاد دارم و فکر می‌کنم هرچه بیشتر تلاش کنم، شانس بیشتری دارم».

– توماس جفرسون

بعضی از افراد خود را در سیطره‌ی لغاتی چون شانس، سرنوشت، کارما و … اسیر می‌کنند. این افراد فکر می‌کنند که تأثیر و کنترلی بر روند زندگی ندارند و درنتیجه مسئولیتی در قبال رخدادها از خود نشان نمی‌دهند. این افراد معمولا از عبارات و جملات این‌چنینی استفاده می‌کنند:

البته همه‌ی ما تا حدودی از این عبارات استفاده می‌کنیم، اما بعضی از افراد خود را کاملا در کنترل و تحت تأثیر عوامل خارجی می‌بینند. چنین تفکراتی در تیم کاری شما باعث می‌شود با مشکلات زیادی روبه‌رو بشوید و جایی برای تلاش باقی نگذارید.

افرادی که چنین تصوراتی دارند، خود را در تصمیم گیری و اقدام کردن ناتوان می‌بینند پس کاری انجام نمی‌دهند. در مقابل افرادی که وجدان کاری دارند، به امید کسب نتایج مثبت و پاداش‌ها، انگیزه زیادی دارند و تلاش می‌کنند. اما گروه مقابل معتقدند که قربانی شرایط هستند و درنتیجه هیچ اقدامی نمی‌تواند برای آنها رهاورد مثبتی داشته باشد. افراد فعال و سالم سعی می‌کنند شرایط را تغییر بدهند و کنترل امور را در دستان خود بگیرند. در چنین مواقعی رفتار شما در مقابل اعضای تیم‌تان باید این‌طور باشد:

برای اینکه وجدان کاری را در خود تقویت کنیم، باید مسئولیت‌پذیری پیشه کنیم، نه اینکه خود را به گرداب رویدادها و باد بی‌سامانی‌ها بسپاریم تا ما را به هر سو که می‌خواهند، ببرند.

 

خروج از نسخه موبایل