چارلز دوهینگ نویسنده‌ی کتاب پرفروش «قدرت عادت» است. او در این کتاب به چرایی و چگونگی ساختن عادت‌ها می‌پردازد و روش‌هایی را برای ترک عادات بد و ایجاد عادت های خوب در اختیار مخاطبان می‌گذارد.

پایه و اساس شکل‌گیری وجدان کاری در افراد، عادت‌های خوب است. برای ایجاد هر عادتی لازم است حداقل ۳۰ روز مستمر به انجام آن بپردازیم. برخی عادت‌ها موجب تقویت وجدان کاری کارمندان می‌شوند، مانند:

۱. عادت پشتکار

وجدان کاری با رعایت پشتکار در امور شکل می‌گیرد. پشتکار، توانایی انجام کار بدون توقف است. پشتکار داشتن به معنای فرسودگی نیست. نشانه های فرسودگی شغلی در افرادی که پشتکار خوبی دارند دیده نمی‌شوند، زیرا پشتکار نتیجه‌ی تلاش زیاد، استراحت و تکرار است.

افرادی که پشتکار ندارند، به‌سادگی دچار حواس پرتی می‌شوند، تمرکز خود را از دست می‌دهند و مدام به دنبال وقفه و استراحت در حین کار هستند. برای زیاد کردن پشتکار باید به دنبال از میان برداشتن چیزهایی باشیم که ما را دچار حواس‌پرتی می‌کنند. مثلا کار کردن در محیطی پُرسروصدا، یکی از علت‌های عدم تمرکز در بسیاری از کارکنان است.

اخیرا توجه به ایجاد محیط کار ایده آل، شاداب و خوشحال‌کننده بسیار مطرح می‌شود. باید به این نکته توجه بشود که ایجاد فرهنگ مثبت، نباید مانع از توجه افراد به کار و ترویج پشتکار بشود. پشتکار داشتن مانند وزنه‌برداری است. باید حجم کارهای خود را به شکل مستمر افزایش بدهید و استراحت و وقفه را کنار بگذارید. مثلا در کار تیمی وقتی یکی از اعضا درخواست استراحت و توقف دارد، حداقل ۵ دقیقه توقف کار را عقب بیندازید.

۲. عادت انجام فوری کارها

برای اینکه بتوانید وجدان کاری را به‌خوبی مدیریت کنید، باید با سه نوع کار آشنا باشید:

  1. کارهایی که حتما باید انجام بدهید؛
  2. کارهایی که باید انجام بدهید اما نسبت به گرول اول، اولویت کمتری دارند؛
  3. کارهایی که می‌توانید انجام بدهید.

اگر وجدان کاری داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید این سه دسته را از هم تفکیک کنید، کارها را اولویت بندی کنید و امور ناخوشایندی را که در فهرست کارهای حتمی و ضروری هستند، پشت گوش نیندازید. اولویت را به دسته‌ی اول و دوم بدهید. کسانی که کارها را به تعویق می‌اندازند، تمایل دارند این فهرست را نادیده بگیرند و کارهای ساده‌تر و جزئی‌تر را قبل از بقیه‌ی کارها انجام بدهند.

به اعضای تیم خود یاد بدهید که به این فهرست توجه کنند. در ابتدا شاید همه به این روش اعتراض کنند و غُر بزنند اما کوتاه نیایید و بگذارید که عادت کنند.

۳. عادت بیکار نبودن

نباید بیکار ماند. مثلا وقتی در فروشگاه شما کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اصلا بیکار بودن فروشنده‌ها قابل‌قبول نخواهد بود. اموری که در دسته‌ی سوم قرار گرفتند (همان کارهایی که می‌توانید انجام بدهید)، به ما نشان می‌دهند که همیشه می‌توان کاری انجام داد و به همین خاطر بیکاری عملا بی‌معناست. اعضای تیم‌تان باید بدانند که حتی پس از به پایان رساندن وظایف اصلی و امور ضروری، کماکان فهرستی از کارهایی که می‌توانند انجام بدهند، وجود دارد.

۴. عادت صحیح کار کردن

هیچ‌چیز بدتر از این نیست که مجبور بشوید کارکنان را به‌خاطر تنبلی یا نقص در انجام کارشان توبیخ و تنبیه کنید. با کمی دقت، هیچ نیازی به تنبیه و توبیخ نخواهد بود. صحیح کار کردن یعنی کار بیشتر و اتلاف وقت کمتر. چنانچه اعضای تیم شما صحیح کار نمی‌کنند، باید تحت آموزش قرار بگیرند تا به سطح قابل‌قبولی از کیفیت و شایستگی دست یابند.

وقتی کارکنان به‌خوبی آموزش ببینند و به توانایی لازم برسند، وجدان کاری نیز توسعه می‌یابد. حواس‌تان باشد که گاهی‌اوقات به‌طور موقتی، زندگی شخصی و مسائل خانوادگی باعث کم‌کاری افراد می‌شود. باید این مسائل را درک کنید. یادتان باشد از فرد تازه‌کار انتظار نداشته باشید که وظایفش را به بهترین نحو ممکن انجام بدهد.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *