افرادِ باوجدان، شخصیت دل‌پذیری دارند، وجدان در تمام ابعاد رفتاری و زندگی آنها در جریان است و تنها در انجام کار و وظایف‌شان نمود نمی‌یابد. نمی‌توان در زندگی شخصی اخلاق و وجدان را رعایت نکرد اما در محیط کار به آن پایبند ماند.

۱. ابتدا وجدان کاری را برای اعضای تیم‌تان تعریف کنید

برای اینکه وجدان کاری در تیم شما افزایش یابد، قبل از هر چیز باید به‌طور دقیق این واژه را برای اعضای سازمان‌تان تعریف کنید. همواره به خاطر داشته باشید که در فرهنگ‌های مختلف، در بیان وجدان کاری تفاوت‌هایی وجود دارد.

۲. سناریوهایی برای مواجهه با دوراهی‌ها تعریف کنید

روان‌شناسان، معمولا برای تشخیص رفتار افراد و بررسی وجدان کاری‌شان، آنها را در موقعیت‌های سخت و توأم با شک قرار می‌دهند. شما نیز برای تعیین و بررسی میزان وجدان کاری افراد تیم خود می‌توانید از سناریوهایی واقعی در محیط کار یا موقعیت‌های کلی و طراحی‌شده استفاده کنید، کارکنان خود را بسنجید و آنها را به تفکر عمیق وادار کنید.

۳. در کنارِ وجدان کاری، اخلاق را هم در نظر بگیرید

وجدان معمولا به کمک اخلاق توضیح و شرح داده می‌شود، اخلاق نیز به معنای رفتار درست و مورد انتظار است. نکته‌ی مهم دیگر، توجه به وجدان و خوش اخلاقی با دیگران است. کارکنان و اعضای تیم شما باید بدانند که هم خودشان و هم ارباب‌رجوعان بخشی از موقعیتی اخلاقی هستند و رعایت همدلی و همراهی در ارتباطات انسانی مهم است. رفتار خوب، تنها به معنای رعایت فهرستی از بایدها و نبایدها نیست، بلکه به معنای درک دیگران به گونه‌ای است که موجب تأثیرگذاری و ایجاد نتایج مطلوب می‌شود.

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *