«ارزیابی عملکرد»؛ آیا فقط اشاره‌ای مختصر راجع‌به این کار، شما را نگران می‌کند؟ کارکنان و مدیران در سراسر جهان از این تشریفات می‌ترسند و مشکل اساسی‌اش هم این است که ما بازخورد دادن و بازخورد گرفتن را به‌عنوان یک فرایند رسمی می‌شناسیم؛ نظرات‌مان را جمع می‌کنیم و هرچه می‌خواهیم در مورد عملکرد فرد بگوییم، مستند می‌کنیم و سپس، مثل گربه‌ای که آماده‌ی پنجه انداختن است، کارمند بیچاره‌ را به دفترمان می‌خوانیم و پرونده‌ی یک سال «انتقاد سازنده» را در برابرش قرار می‌دهیم.

هیچ شکی نیست که این فرایند رعبآور و ترسناک دیده می‌شود و از نظر عاطفی فضای نامناسبی برای بحث درمورد عملکرد، طرح پیشنهادهایی برای بهبود و اصلاح، و صحبت در مورد اهداف فراهم می‌کند. این کار مایه‌ی تأسف است، چون بازخورد دادن و بازخورد گرفتن یکی از مهم ترین راه های ارتباطی است که شما می‌توانید به‌وسیله‌ی آن با اعضای تیم‌تان رابطه‌‌ی بهتری برقرار کنید.

زمانی که بازخورد دادن به شکل صحیح و با نیت درست انجام شود، ارتباط ایجاد شده مانند دری به سوی بهبود عملکرد گشوده می‌شود. کارمندان باید بدانند که در چه حوزه‌ای خوب عمل می‌کنند و در چه حوزه‌ای ضعیف هستند. اگرچه برای آنها شنیدن نظرات و پیشنهادها راهی برای پیشرفت کردن است، اما ارائه‌ی بازخورد باید با احتیاط و به‌طور منظم انجام شود.

ارائه بازخورد مؤثر یک مهارت است. و مانند تمام مهارت‌ها، برای ایجاد اعتماد به نفس و پیشرفت در آن، باید تمرین کنید. در ادامه مجموعه‌ای از توصیه‌ها برای «بازخورد دادن» معرفی می‌شود تا شما بتوانید از امروز تمرین را آغاز کنید.

chetor.com=منبع

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *