کار کردن درمیان افراد صادق و صمیمی بهره‌وری کار را افزایش می‌دهد. شما همکاران‌تان را به‌خوبی می‌شناسید و به یکدیگر اعتماد دارید. در چنین محیط کاری مثبتی می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.

روشن است که در کار گروهی، اطمینان به یکدیگر نقش مهمی ایفا می‌کند، اما چطور می‌توانیم خلق اعتماد کنیم؟ «پنجره‌ی جوهری» (Johari Window) مدلی است که با کمک به شناخت ویژگی‌های شخصیتی‌ و توسعه‌ی فردی در خلق اعتماد مؤثر است.

پنجره‌ی جوهری

پنجره‌ی جوهری مدلی برای تقویت درک و تفاهم میان افراد است. نام «جوهری» برگرفته از نام‌های «جوزف لافت» (Joseph Luft) و «هری اینگهام» (Harry Ingham) است که در سال ۱۹۹۵ این مدل را ارائه کردند.

این ابزار بر دو ایده استوار است:

شما می‌توانید با افشای اطلاعاتی درباره‌ی خودتان، اعتماد دیگران را جلب کنید.
به کمک بازخوردهای دیگران می‌توانید ویژگی‌هایتان را بشناسید و با مسائل و مشکلات شخصی‌تان مواجه شوید.

برمبنای «پنجره‌ی جوهری»، اعضای تیم به ارزش خودافشایی یا خودگشودگی پی می‌برند و تشویق به ارائه‌ و پذیرش بازخوردهای سودمند و سازنده می‌شوند. درصورت استفاده‌ی درست، پنجره‌ی جوهری می‌تواند به خلق روابطی بهتر و با اعتماد بیشتر، رفع مشکلات شخصی و افزایش بهره‌وری تیم‌های کاری کمک کند.

chetor.com=منبع

 

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *