چرا كاركنان در مقابل تغيير مقاومت مي كند. دلايل اصلي مقاومت كاركنان در مقابل تغيير:
• شوك ناشي از چيزهاي نو و تازه.
• ترس هاي اقتصادي، از دست دادن درآمد ، تهديدي براي امنيت شغلي.
• دشواري، تغيير ممكن است زندگي را دشوارتر كند.
• عدم اطمينان، تغيير م يتواند نگران كننده باشد.
• ترس هاي نمادين، تغييرات كوچك ممكن است از نظر كاركنان بزرگ باشند.
• تهديدي براي روابط ميان فردي.
• تهديد براي وضعيت يا مهارت.
• ترس هاي شايستگي.
غلبه برمقاومت در مقابل تغيير
اولين قدم براي غلبه برمقاومت كاركنان دربرابر تغيي ر ، تجزيه و تحليل اث ر بالقو ة تغييراست . بايد
بررسي شود كه تغيير چگونه برشغل آنها تأثير م ي گذارد. اين تجزيه و تحليل بايد نشان بدهد كه چه
وجوه و جنب ه هايي از تغيير پيشنهادي مورد حمايت عمومي كاركنان يا گروه خاصي از آ نها قرار م ي گيرد و
در برابر كدام جنبه ها مقاومت خواهد شد.
مشاركت كاركنان در فرآيند تغيي ر ، اين شانس را به آنها م ي دهد كه نگران ي هاي خود را ابراز كنند و
دربارة شكل تغيير و نح و ة معرفي و اجراي آن پيشنهاد بدهند و نظر خود را اعلام كنن د . هدف از اين كار
ايجاد حس “مالكيت” در آنهاست . يعني احساس كنند كه تغيير چيز خوبي است و چون خود در
برنامه ريزي و معرفي و اجراي آن مشاركت داشته اند پس م ي توان آن را پذيرف ت . به اين ترتيب تغيير
مورد نظر مديران، تغيير مورد نظر خود كاركنان م ي شود. كاركنان آنچه را كه خود در ايجادش سهيم
بوده اند مي پذيرند.
بايد طوري تغييرات پيشنهادي به اطلاع كاركنان برسد و به نحوي بيان شود كه ت ر س هاي بيهوده
آنها را زايل كن د . بايد از تمام ابزاره ا و كانال هاي ارتباطي مثل اطلاعي ه ها، خبرنام ه ها و اينترنت استفاده كرد. اما بهترين روش، ارتباط مستقيم و رودرروي مدي ر ان با كاركنان يا از طريق يك سيستم تيمي گزارش رساني است.

کلمات کليدي : ، ،

نسرين رضاجو

مديرداخلي و معاون اجرايي مدرسه غيردولتي فردوسي. سابقه ٨سال فعاليت كاري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *