پیشگفتار

به نام آفریدگار بی همتا

بالاترین درجه عقل، خودشناسی است. «امام رضا عیله آلاف التحیه و الثناء»

منابع انسانی موثرترین و مهمترین رکن تحولات اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی هر کشور و انسان شریف‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه و منبع عظمت و کمال هر سازمان محسوب می‌شود. منابع انسانی متخصص و متعهد در یک سازمان با کردار و اعمال و اتخاذ تصمیم‌های صحیح و به موقع خود می‌تواند همواره برای سازمان ارزش افزوده و ثروت ایجاد نماید. بی‌شک دنیای کنونی، دنیای سازمان‌هاست و متولیان این سازمان‌ها، انسان‌ها هستند؛ انسان‌هایی که در کالبد سازمان روح می‌دمند، آن را به حرکت در می‌آورند و اداره می‌کنند. سازمان‌ها بدون وجود نیروی انسانی نه تنها مفهومی ندارند، بلکه اداره آنها نیز میسر نخواهد بود. منابع انسانی به عنوان مهمترین سرمایه هر سازمانی در دهه‌های اخیر مورد توجه مدیران قرار گرفته و مدیریت منابع انسانی در هر سازمانی به دلیل ارزش والای این سرمایه‌ی بی‌بدیل ضرورت یافته است. برای پی بردن به اهمیت سرمایه انسانی در سازمان کافی است برای دقایقی سازمانی را بدون منابع انسانی تصور کنیم.

در کتاب حاضر سعی شده است ابتدا مفهوم و فلسفه مدیریت منابع انسانی تبیین گردد و سپس با آشنا شدن با سازمان، مدیریت و سیستم با نگرش سیستمی به مدیریت منابع انسانی وظایف و جایگاه مدیریت منابع انسانی در سازمان را شرح دهیم.

این کتاب مطابق با سرفصل درس مدیریت منابع انسانی مصوب شورای برنامه‌ریزی و آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی جمع‌آوری گردیده است و با توجه به اینکه سعی شده است تمامی مفاهیم و وظایف مدیریت منابع انسانی پوشش داده شود، علاوه بر اساتید محترم و دانشجویان عزیز دانشگاه علمی کاربردی برای همه اساتید و دانشجویان محترم رشته مدیریت و حسابداری قابل استفاده است.

اگرچه تمام سعی ما در تألیف و جمع‌آوری مطالب این کتاب، بر آن بوده است تا از منابع موثق و مرجع در این حوزه استفاده نماییم ولی یقیناً این اثر خالی از اشکال نیست و نیازمند ارزیابی و ارائه‌ی طریق شما بزرگواران می‌باشد. لذا از شما عزیزان خواهشمندیم که با ارائه نظرات خود ما را یاری نمایید. (r.karimi.k@gmail.com)

در پایان بر خود وظیفه می‌دانم تا از همه عزیزانی که در تألیف و چاپ این اثر، حقیر را یاری دادند علی‌الخصوص ریاست محترم مرکز علمی – کاربردی علوم و فنون قزوین جناب آقای بابایی و مدیریت محترم انتشارات ساکو جناب آقای غلامی کلیشمی که از چاپ این اثر استقبال و حمایت کردند، تشکر و قدردانی نمایم.

  روح الله کریمی کلایه

                                                                                                                                                                                                     زمستان 1393

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *