متأسفانه راه‌حلی فوری وجود ندارد اما اگر فرهنگ محیط کاری خود را ارزیابی کنید، می‌توانید در جهت علنی‌کردن معلولیت‌تان گام‌هایی بردارید و از تنش و دلهره دائمی، که از سربه‌مهر نگه‌داشتن معلولیت‌تان نشئت می‌گیرد، خلاص شوید. در ادامه تعدادی از راهکارها برای رسیدن به هدف مذکور را معرفی می‌کنیم.

۱. جست‌وجو به‌دنبال سازمان‌ها و ادارات حامی معلولان

سازمان‌ها و اداراتی هستند که بعضا به روش‌های گوناگون سعی دارند این پیام را منتقل کنند که بحث تبعیض قائل‌نشدن میان کارکنان معلول با دیگر کارکنان را جدی می‌گیرند و حمایت و کمک‌شان را شامل حال اشخاص دچار معلولیت می‌کنند. غالبا طی همان مراحل اولیه و در فرایند استخدام است که می‌توان چنین سازمان‌هایی را شناسایی کرد. برای این منظور باید، در وب‌سایت سازمان مربوطه، بیانیه‌های منتشرشده ازسوی آن سازمان و دیگر منابع مرتبط را جست‌وجو کنید و ببینید که آیا به شروط استخدام معلولان اشاره‌ای مستقیم شده است یا خیر؟ اگر جواب مثبت بود، آیا برنامه‌ای برای حمایت از معلولان و کمک به آن‌ها، در تطبیق با محیط کار، دارد یا نه؟ با پیداکردن جوابی برای این دست سؤال‌ها، می‌توان درک بهتری از سیاست‌های سازمان‌ها و ادارات در مواجهه با معلولان پیدا کرد.

با راه‌یافتن به محیط کاری چنین سازمان‌ها و اداراتی، علنی‌کردن معلولیت ساده‌تر می‌شود.

۲. آشنایی بیشتر با کارفرما

کارکنانی که معلولیت‌شان را علنی می‌کنند اغلب این موضوع را با کارفرما در میان می‌گذارند. کاملا منطقی است، چون کارفرما است که بر دسترسی به تجهیزات تأثیر مستقیم دارد و، از بابت مسائلی مثل انعطاف‌پذیری کاری و حجم کار، او است که می‌تواند تغییراتی به وجود آورد و کمک‌حال کارکنانش باشد.

نظر به آنچه گفته شد، درمیان‌گذاشتن مسئله با کارفرما راهکار دیگری برای علنی‌کردن معلولیت است، اما کارفرمایانی هستند که رویکرد و رفتارشان در محیط کاری آنها را برای این منظور شایسته‌تر می‌کند و، فارغ از معلولیت و مسائلی ازاین‌دست، که بعضی جنبه‌های زندگی افراد را محدود می‌کنند، دوست دارند به همه بر اساس توانایی‌های حقیقی‌شان میدان بدهند. اگر چنین کارفرمایی داشته باشید، می‌توانید با اطمینان و دل‌گرمی بیشتری پیش بروید. شش ویژگی هستند که در چنین کارفرمایانی دیده می‌شوند: برای تک‌تک اعضا و کارکنان گوشی شنوا دارند، بازخورد هایی که ارائه می‌کنند قابل‌اجرا است، پذیرای پیشنهادها هستند، سعی می‌کنند اعضای تیم کاری را توانمند سازند، فضایی ایمن برای ابراز عقیده‌ها به وجود می‌آورند و موفقیت را به پای تلاش تمام اعضای تیم می‌نویسند.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *