۱. توجه؛ در آغاز جلسه، توجه یادگیرندگان را جلب و در سرتاسر درس آن را حفظ کنید
- از یادگیرندگان سؤالاتی بپرسید که آنها را به این فکر وادارد که چرا باید این مهارت را بیاموزند.
- از نقش بازی کردن یا سایر فعالیتها برای نشان دادن اهمیت یادگیری این مهارت استفاده کنید. برای مثال میتوانید نقش مشتری عصبانیای را ایفا کنید و یادگیرنده را وادار به پاسخ دادن کنید تا بهترین روش برای رفع و رجوع وضعیت دشوار را نشان دهید.
- از مثالهای خاص استفاده کنید و برای تحریک بیشترِ علاقه در یادگیرندگان از آنها بخواهید تا راهحلهای خود را ارائه دهند.
۲. ربط؛ توضیح دهید که این درس چقدر مهم است و چگونه میتواند برایشان مفید باشد
- مزایا را شرح دهید. به عنوان مثال کارکنان شما با یادگیری استراتژی های مواجهه با مشتریان عصبانی، تنش و اضطراب کمتری در مواجهه با آنها خواهند داشت.
- درس را به کار و تجارب فعلیشان ربط دهید. مواد یادگیری و تمرینها و پروژهها باید برای کار آنها و موقعیتهای خاصی که در شغلهای روزمرهی خود با آنها مواجه میشوند کارآمد باشد.
- بین یادگیری این مهارت و پیشرفت حرفهی آنها ارتباط برقرار کنید. در مورد مسائلی مانند افزایش رضایت شغلی، افزایش حقوق و فرصتهای ارتقای شغلی صحبت کنید.
۳. اطمینان؛ به یادگیرندگان بگویید که از آنها چه انتظاری میرود
- اهداف روشنی برای جلسه مشخص کنید، و مرتبا یادگیرندگان را بررسی کنید تا مطمئن شوید عقب نیفتاده باشند.
- پروژهها و درسهایی را طراحی کنید که یادگیرندگان قبل از تسلط کامل بر مهارت، موفقیت های کوچک را در امتداد مسیر تجربه کنند.
- به یادگیرندگان زمان کافی بدهید تا مهارتها را تمرین کنند. این کار کمک میکند تا هنگامی که آن مهارتها را در کار خود اعمال میکنند موفق باشند.
- اطمینان حاصل کنید که در سطح درستی آموزش میدهید. اگر چیزی بسیار دشوار یا بسیار آسان باشد یادگیرندگان انگیزهی خود را از دست میدهند.
- با کمک به یادگیرندگان در ایجاد اهداف یادگیری مختص به خودشان، به آنها این امکان را بدهید تا برای یادگیری خود، ورودی داشته باشند.
۴. رضایت؛ موفقیتها و انگیزه را تقویت کنید
- بازخورد زیادی بدهید. مطمئن شوید که این بازخورد خاص و به موقع بوده و به چگونگی به کارگیری مهارت در شغل، مرتبط است.
- به موفقیتهای یادگیرندگان اهمیت بدهید. بیشتر تحسین کنید و روشهایی برای پاداش دادن به دستاوردها بیابید. بگذارید یادگیرندگان بدانند که شما و شرکت برای تخصص و سطوح بالای مهارت و قابلیت، ارزش قائل بوده و قدر آن را میدانید.
- روشهای افزایش انگیزه را بررسی کنید. ببینید یادگیرندگان به چه چیزی علاقه دارند و نسبت به آن احساسات نشان میدهند. روشهایی را بیابید که در آن یادگیرندگان یکدیگر را نیز تشویق کنند.
کلمات کليدي : رشد و یادگیری
دیدگاهتان را بنویسید