این افراد که می‌توان آنها را خودپرست نیز نامید، معمولا در سطوح مدیریتی بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها حضور دارند. آنها ممکن است ویژگی‌های اختلال شخصیت خودشیفتگی را داشته باشند، حتی اگر به این اختلال مبتلا نباشند. خودشیفته در محیط کار الگوی‌هایی از «خودبزرگ‌بینی، حق‌به‌جانب بودن، نیاز به تحسین، عدم همدردی با دیگران و انتظار تمجید فراوان حتی اگر تلاش خاصی انجام نداده باشد» را نشان می‌دهد. این افراد معمولا عملکرد خود را بهتر از آنچه واقعا بوده است ارزیابی می‌‌کنند. ممکن است آنها افرادی مغرور، آزاردهنده و منفور باشند یا برعکس شخصیت‌های کاریزماتیکی باشند و بسیاری از همکاران‌شان آنها را دوست داشته باشند. اما این نوع شخصیت برای محیط کار سمی است، زیرا تلاش می‌کند کنترل وضعیت را در دست بگیرد و بدون توجه به اینکه رفتارش چه آسیبی به دیگران می‌زند سعی می‌کند حمایت دیگران را جلب کند.

 

 

ارتباط با فرد خودشیفته

  • کمی از شخصیت آنها تعریف کنید، با این کار به انجام بهتر کارها کمک خواهید کرد؛
  • پیش از اینکه از آنها انتقاد کنید از عملکرد خوب‌شان تعریف کنید؛
  • اگر شایسته‌ی تحسین و تمجید هستند در برابر دیگران از آنها تعریف کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برسید. خودشیفته‌ها به تعریف و تأیید اجتماعی در محیط کار به‌خوبی پاسخ می‌دهند؛
  • نسبت به پاسخ‌های احتمالی آنها در گفت‌و‌گو‌ها یا موقعیت‌های مختلف واقع‌بین باشید. تنها به این دلیل که رفتار آنها برای شما و دیگران خوشایند نیست، از آنها انتظار نداشته باشید رفتارشان را تغییر بدهند.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *