این افراد همواره در حال شکایت‌کردن هستند و تلاش می‌کنند توجه افراد را به مشکلاتی که با آنها مواجه می‌شوند، جلب کنند. برای مثال ممکن است از وظایف‌شان شکایت کنند یا همواره تلاش‌ کنند دیگران را متقاعد کنند که با آنها عادلانه رفتار نمی‌شود و از همه‌ی دوروبری‌هاشان کار بیشتری انجام می‌دهند. هنگامی که در یک پروژه‌ی تیمی مشکلی پیش‌ می‌آید این افراد نقش قربانی را بازی و ادعا می‌کنند که در جریان مسائل مهم پروژه قرار نگرفته‌اند. مطالعه‌ای که به بررسی ویژگی‌های رایج قربانی‌ها در محیط کار پرداخته است برخی از این ویژگی‌ها را برمی‌شمارد که عبارتند از: تمایل به استقلال کمتر و برون‌گرایی، ثبات کمتر و وجدان کاری کمتر نسبت به دیگران.

 

 

ارتباط با فرد قربانی

  • سعی کنید هنگام صحبت‌ کردن با آنها صبور باشید و توجه داشته باشید که صرف‌نظر از شواهدی که وجود دارد آنها باور دارند که در محیط کار قربانی شده‌اند.
  • هنگامی که از شرایط نامطلوب‌شان شکایت می‌کنند سعی کنید شواهدی را برخلاف گفته‌‌هایشان به آنها نشان بدهید. برای مثال اگر چنین فردی ادعا می‌کند که عمدا در جریان برخی اتفاقات مهم قرار نگرفته‌ است برایش توضیح بدهید که به‌خاطر بیماری در یکی از جلسات حاضر نبود و به این دلیل از برخی اتفاقات بی‌اطلاع است. گفتن عباراتی مانند «متأسفم که چنین اتفاقی برایت افتاده است و باعث ناراحتی‌ات شده است»، «آیا می‌شود برای تغییر اوضاع کاری انجام داد؟» و … احساس آنها را تأیید و تصریح می‌کند که خودشان باید تلاش کنند و مسئولیت تغییر شرایط نامطلوب را به‌عهده بگیرند.
  • اجازه ندهید این افراد در حین گفت‌وگو شما را تحت فشار بگذارند و مدام درباره‌ی یک موضوع مشخص شکایت کنند. یک جمله‌ی ساده مانند « می‌دانم این موضوع برایت اهمیت دارد اما متأسفم، وقت ندارم بیشتر از این به حرف‌های تو گوش بدهم، باید به میز کارم برگردم و کارهایم را انجام بدهم»، شما را از وضعیتی که در آن گرفتار شده‌اید نجات می‌دهد.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *