در حقیقت زمان‌هایی وجود دارد که بسیاری از ما به هنگام وقوع یک مشکل یا وضعیت نامساعد به‌دنبال فردی هستیم که انگشت اتهام را به‌سوی او نشانه برویم، اما سرزنش‌گر‌ها افرادی هستند که همواره از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و هر زمان که اشتباهی رخ بدهد دیگران را مسئول آن قلمداد می‌کنند. آنها به‌ندرت خطاها، تصمیمات اشتباه یا عملکرد ضعیف‌شان را می‌پذیرند و از دیگران عذرخواهی می‌کنند. سرزنش‌گر در بیشتر موارد واقعیت را وارونه جلوه می‌دهد تا دیگران را قانع کند که رفتارش همیشه درست و بی‌اشکال بوده است.

 

ارتباط با فرد سرزنش‌گر

  • سعی کنید تلاش آنها را برای سرزنش‌کردن منحرف کنید و به واقعیت‌های قابل تأیید ارجاع بدهید؛
  • به اشتباهات خودتان اقرار کنید و در بازی سرزنش‌کردن دیگران آنها را همراهی نکنید. این کار کمک می‌کند الگویی که سرزنش‌گر برای متهم‌ کردن دیگران ایجاد می‌کند، متوقف شود؛
  • مرز مشخصی برای این افراد مشخص کنید و اجازه ندهید شما را به نقطه‌ای برسانند که احساس ناراحتی کنید. تلاش شما برای اینکه سرزنش‌گر را وادار کنید سهم خودش را در مشکلات مربوط به کار بپذیرد ممکن است باعث ایجاد مشکلات بیشتری شود، اما اگر فاصله‌ی امنی با این فرد ایجاد و رابطه‌تان را با او محدود کنید، می‌توانید از گزند او در امان باشید.

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *