این افراد ممکن است ویژگی‌های افراد دارای اختلال شخصیت ضداجتماعی را داشته باشند، حتی اگر به این اختلال مبتلا نباشند. این اختلال شخصیت را می‌توان با «الگوهای بی‌احترامی و خشونت نسبت به دیگران» تعریف کرد. افراد سایکوپت که گاهی اوقات جامعه‌ستیز هم نامیده می‌شوند، تمایل دارند عمدا به دیگران آسیب برسانند و آنها را فریب بدهند. ممکن است از طریق کاری که توسط دیگران در سازمان انجام شده است برای خودشان اعتبار جمع کنند، دیگران را فریب بدهند تا به موفقیت برسند حتی اگر کاری که انجام می‌دهند به‌شدت آسیب‌زا، غیراخلاقی و حتی غیرقانونی باشد. آنها بی‌پروا و به‌راحتی دست به اعمال ویران‌گر و مخرب (مانند دزدی از شرکت یا مشتری‌های شرکت) می‌زنند. خبر خوب این است که سایکوپت‌ها جمعیت بسیار کمی دارند و تنها ۳٫۳ درصد جمعیت بزرگسالان را تشکیل می‌دهند.

اگر با یک فرد سایکوپت همکار هستید انتظار نداشته باشید که به‌خاطر رفتار و اعمال ناشایست‌‌ خود احساس گناه یا پشیمانی کند، چراکه این افراد معمولا از نادیده‌گرفتن حقوق و زیر پا گذاشتن احساسات دیگران خشنود می‌شوند؛ بنابراین ارتباط مؤثر با چنین همکارانی تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد. بسته به فرهنگ شرکت یا سازمان شما، اگر ماهیت واقعی رفتار یک سایکوپت آشکار شود ممکن است از کار اخراج شود که در این‌صورت دیگر نیازی به ارتباط برقرار کردن با آنها نیست.

 

در موارد نادری که ممکن است مجبور شوید با چنین افرادی کار کنید بهترین کار این است که مرز‌های مشخصی برای خودتان مشخص کنید و سعی کنید در این مرزها با این افراد ارتباط داشته باشید. برای مثال اگر چنین فردی تلاش کرد شما را وارد رفتار ضد اخلاقی کند به او بگویید «تو می‌توانی این کار را انجام بدهی اما لطفا من را درگیر نکن، چون خارج از استانداردهای من است». احتمال اینکه بتوانید رفتارهای چنین افرادی را تغییر بدهید بسیار کم است اما ارتباط روشن، مستقیم و قاطع، شما را از گرفتار شدن در دام رفتارهای آسیب‌زای آنها در امان نگه می‌دارد. از دادن هرگونه اطلاعاتی که ممکن است برای آسیب‌زدن به شما، دیگر همکاران یا مشتری‌های سازمان از آنها استفاده کنند، خودداری کنید.

فراموش نکنید همه‌ی ما ممکن است در شرایطی قرار بگیریم که مجبور باشیم در طول زندگی حرفه‌ای‌مان با شخصیت‌های دردسرساز ارتباط داشته باشیم. با شناخت شخصیت‌های متداول در محیط کار و آنهایی که باعث ایجاد دردسر می‌شوند می‌توانید روابط کاری‌تان را بهتر هدایت کنید و از منافع و رفاه خودتان مراقبت کنید.

برگرفته از سایت : چطور دات کام

کلمات کليدي :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *